Eugeniusz Weron, Ruch Apostolski z Schönstatt, „Wiadomości Polskiej Prowincji Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego” 1993, nr 4, s. 207-218
Obecny stan Dzieła Szensztackiego
Nie jest rzeczą łatwą przedstawić aktualny stan organizacyjny Dzieła, które będąc żyjącym organizmem podlega ciągłemu rozwojowi. Jego różne części składowe oraz ich odgałęzienia powstawały w różnych okresach życia założyciela, zależnie od potrzeb czasów i nadarzających się okoliczności. Obecnie przedstawiają one wielką rozmaitość, zarówno gdy chodzi o organizacje, ilość członków, jak i sposób życia oraz ich apostolską działalność. Spróbujemy je jakoś uporządkować i powiązać ze sobą, biorąc pod uwagę najpierw stany życia, a następnie stopień zaangażowania we wspólnotę i apostolstwo.
A. Według stanów życia. Dzieło Szensztackie dzieli się na cztery główne kolumny:
1. Mężczyźni. Należą tutaj: Bracia Maryi, Związek Mężczyzn, Liga Mężczyzn, Młodzież Męska.
2. Kobiety. Siostry Maryi, Panie Szensztackie, Związek Apostolski Kobiet, Związek Matek, Liga Matek, Liga Kobiet, Młodzież Żeńska, Apostolstwo Chorych (w tym: Instytut Związek i Liga Chorych).
3. Rodziny: Instytut Rodzin, Związek Rodzin, Liga Rodzin.
4. Kapłani. Szensztacki Instytut Księży Świeckich (żyjących we wspólnocie, czyli Ojcowie Szensztaccy), Szensztacki Instytut Kapłanów Diecezjalnych, Związek Kapłanów Szensztackich, Liga Kapłanów Szensztackich, Ruch Seminarzystów.
B. Według stopnia zaangażowania we wspólnotę i w apostolstwo:
1. Ruch pielgrzymkowy. Należą tu osoby, które okazyjnie zetknęły się z Ruchem Szensztackim, np. przez lekturę, odwiedzanie szensztackich miejsc pielgrzymkowych itp.
2. Liga. Składa się ze współpracowników i członków. Istnieją różne Ligi: Liga Kapłanów, Liga Mężczyzn, Liga Kobiet, Matek i Rodzin, Liga Panien oraz Liga Chorych.
Warunkiem przynależności do Ligi w charakterze współpracownika jest przynajmniej jakaś początkowa znajomość Szensztatu oraz uczestnictwo w kursie wprowadzającym i zobowiązanie się do samowychowania oraz życia w pełni chrześcijańskiego.
Warunkiem przyjęcia do Ligi w charakterze członka jest przyswojenie sobie pełniejszej wiedzy o Szensztacie i uczestnictwo w kursie dokształcającym. Do obowiązków członka należy pielęgnowanie tzw. ideału osobistego, zachowywanie stałego duchowego porządku dnia oraz stała kontrola pisemna rachunku szczegółowego. Do tych obowiązków należy również uczestnictwo w aktach i uroczystościach, organizowanych przez wspólnotę.
3. Związki (Bünde). Są to wspólnoty osób dążących świadomie do doskonałości chrześcijańskiej według rad ewangelicznych. Członkowie tych wspólnot zobowiązują się do zachowania wszystkich wspomnianych wyżej obowiązków Ligi, a ponadto do jakiejś formy życia wspólnotowego oraz do stałego apostolstwa.
4. Instytuty (Verbande). Są to instytuty świeckie, w których członkowie na mocy prawomocnego kontraktu – umowy zobowiązują się do zdobywania możliwie najwyższej świętości życia w duchu rad ewangelicznych (czystości, ubóstwa i posłuszeństwa) oraz do stałego apostolstwa, stosownie do własnych konstytucji.
Do grupy szensztackich instytutów świeckich należą obecnie:
– Instytut Sióstr Maryi, założony w roku 1926, a zatwierdzony kościelnie jako instytut 20 maja 1948 roku. Od października 1948 jest instytutem na prawie papieskim.
– Instytut Świecki Ojców Szensztackich, erygowany w roku 1965.
– Instytut Świecki Pań Szensztackich; otrzymał kościelne zatwierdzenie w roku 1972.
Wszystkie te instytuty oraz związki stanowią w Ruchu Szensztackim „duszę ożywiającą”, czyli „część napędową” Dzieła.
Nasuwa się tu pytanie: jakie czynniki i siły pozwalają Dziełu Szensztackiemu na utrzymanie jedności, pomimo tak wielkiej różnorodności instytutów, związków, lig, stanów życia i zawodów?
Ksiądz J. Kentenich mówił o potrójnej sile jednoczącej, która działa w Ruchu Szensztackim od początku jego powstania.
Jest to najpierw siła jedności idei (ideelle Gebundenheit) wypracowanych w Szensztacie. Wszystkie te idee są podporządkowane i zmierzają do jednego celu, jakim jest religijno-moralna odnowa świata w Chrystusie przez Maryję.
Innym czynnikiem jednoczącym jest przymierze miłości, zawarte z Matką Trzykroć Przedziwną. Łączy ono członków jako osoby z założycielem i równocześnie nawzajem między sobą. Jest to więc łączność osobowa (personale Gebundenheit).
Istnieje wreszcie trzeci czynnik zespalający członków. Jest nim kapliczka szensztacka jako konkretne pierwotne sanktuarium Ruchu. To konkretne miejsce zespala wszystkich członków jako symbol duchowej ojczyzny i zadomowienia (lokale Gebundenheit).
Poza tymi czynnikami jedności, ważną rolę w Ruchu Szensztackim należy przypisywać umiejętności łączenia ruchu elitarnego, (którego reprezentacje stanowią instytuty świeckie), z ruchami bardziej masowymi, jakimi są bez wątpienia różnego typu ligi oraz ruch pielgrzymkowy. Dzięki tej umiejętności zachowania swoistej równowagi między elitą i ruchami masowymi, Dzieło Szensztackie stanowi swoisty model wzorcowy dla innych ruchów odnowy we współczesnym Kościele. W rzeczy samej, prawie wszystkie większe ruchy odnowy kościelnej wypracowują w sobie jakąś „część zapędową” w postaci zespołów elitarnych, które oddziaływują stopniowo na coraz szersze kręgi zwolenników.
Trzeba jednak przyznać, że Ruch Szensztacki potrafił te elementy wypracować u siebie wcześniej i chyba bardziej systematycznie oraz bardziej świadomie. I na tym zapewne polega swoista pionierskość oraz duża atrakcyjność Ruchu Szensztackiego.
Duchowość szensztacka
Jak wynika z życiorysu, duchowość założyciela przeniknęła głęboko i stawała się stopniowo duchowością założonego przezeń Dzieła. Stąd trzeba je omawiać łącznie jako jedną organiczną całość.
Podstawę duchowości Dzieła i zarazem jej cechę wyróżniającą stanowi bez wątpienia maryjność, wyrażona w przymierzu miłości z Maryją, zawartym w pierwszym akcie założenia (erste Gründungsurkunde). Przymierze to w swej istocie jest wolnym i wzajemnym aktem wyboru i obdarowania. Jest równocześnie prośbą i oddaniem się, czyli poświęceniem. Jest mianowicie prośbą o to, by Matka Boska zechciała to miejsce (kapliczkę szensztacką) wybrać na miejsce swoich „cudów i łask”. A z drugiej strony jest także całkowitym poświęceniem się Matce Bożej i zobowiązaniem nie tylko do osobistego dążenia do świętości, ale i do składania ofiar na ręce Maryi.
Właśnie to składanie ofiar jako „kapitału łask” („Gnadenkapital”) na ręce Matki Trzykroć Przedziwnej stanowi swoisty wyróżnik maryjnej duchowości Szensztatu wśród innych ruchów maryjnych współczesności. Należy to do tzw. „szczególnych idei szensztackich”. Kapitał łask w praktyce szensztackiej stanowi mocną pobudkę w dążeniu do osiągania świętości i sprzyja wychowaniu do postawy heroizmu. Potwierdzają to życiorysy pierwszych członków założycieli, jak Józefa Englinga, Hansa Wormera, p. Gertrudy Bullion, ks. Franciszka Reinischa, i wielu innych.
Na mocy zawartego z Matką Bożą przymierza, członkowie mają się stawać „użytecznymi narzędziami” w rękach Maryi dla odnowy świata. Ta idea „narzędności”, mocno i często podkreślana w konferencjach ks. J. Kentenicha, odegrała dużą rolę w wychowaniu i samowychowywaniu szensztackim.
W praktyce pobożności maryjnej w duchu szensztackim duże znaczenie mają kolejne etapy i stopnie maryjnego nabożeństwa. Była o nich wzmianka w życiorysie ks. J. Kentenicha. Pierwszym stopniem jest wspomniane poświęcenie się Matce Trzykroć Przedziwnej, którego wyrazem jest „akt założenia”.
Drugim, wyższym etapem i stopniem jest „pełnomocnictwo in blanco” („Blankvollmacht”). Jest ono równoznaczne z gotowością bezwarunkowego pełnienia woli Bożej według wzoru maryjnego „Fiat” oraz według „bądź wola Twoja” z modlitwy Pańskiej. Trzecim i najwyższym stopniem jest „Inscriptio”. Wyrażenie to pochodzi od św. Augustyna: „Inscriptio cordis in cor”. Znaczy dosłownie „wpisanie serca w serce”. W praktyce szensztackiej oznacza wybór tego, co trudniejsze i doskonalsze, a więc świadomy wybór cierpienia dla sprawy Bożego królestwa. Uczynił tak ks. J. Kentenich, gdy mogąc uniknąć obozu koncentracyjnego, wybrał jednak wywiezienie do Dachau (w roku 1942); owocem zaś pobytu w obozie było m.in. założenie Międzynarodowego Ruchu Szensztackiego.
Obok maryjności (a nawet przed nią) duchowość szensztacka cechuje szczególna wiara w Opatrzność Bożą. Jak mówił ks. Kentenich, jest to „wiara w ojcowskie rządy Boga nad światem”. Chodzi tu nie o Opatrzność ogólną czy specjalną, ale o nadzwyczajne rządy Opatrzności, które dotyczą losów wybranych, elitarnych wspólnot czy wybitnych przywódczych jednostek. Opatrzność taka wyraża się w konkretnych wydarzeniach, które stanowią cząstkę nieskończenie mądrego i miłościwego planu Boga. Jest to więc „szukanie w ciemności i odgadywanie tego Bożego planu”. Dla Szensztatu wzorem takiego szukania jest Maryja w scenie Zwiastowania. Ona również wówczas nie „wiedziała”, ale pytała z gotowością spełnienia tego wszystkiego, co zamierzyła dla Niej Opatrzność Boża. Taka sytuacja powtarza się często w życiu ludzkim. Człowiek mozolnie i stopniowo, i tylko fragmentarycznie z wydarzeń życia może odczytać ukryty plan Bożej Opatrzności. Czasem jednak się zdarza, że pomimo szczerych wysiłków ze strony człowieka, plan Boży pozostaje całkowicie zakryty. Wówczas Bóg może zażądać nawet skoku w ciemność: „śmiertelnego skoku dla rozumu, woli i serca” („Tadesprung für Verstand, Wille und Herz”). W takiej jednak sytuacji znajduje zastosowanie Pawłowe prawo „otwartych drzwi”. Kiedy bowiem Bóg zamyka przed człowiekiem jedne drzwi, to zazwyczaj otwiera inne możliwości wyjścia (por. 1 Kor 16,8 n; oraz 2 Kor 2,12). Te otwierające się możliwości należy odczytać z nadarzających się wydarzeń i sytuacji. Należy je pod jąć albo przez odpowiedni czyn lub przez odważne cierpienie. Dla człowieka wierzącego konieczna jest do tego celu umiejętność rozpoznawania i tłumaczenia „znaków czasu”. Ta praktyczna umiejętność odczytywania woli Opatrzności, czyli „praktyczna wiara w Bożą Opatrzność” ma – według woli założyciela – stanowić szczególną cechę duchowości, a nawet „posłannictwo Szensztatu”.
Życie ks. Kentenicha dostarcza wielu przykładów praktycznego zastosowania niezachwianej wiary w Opatrzność oraz prawa „otwartych drzwi”.
Omawiając duchowość szensztacka w jej główniejszych elementach nie można pominąć apostolstwa. Tak maryjność, jak i praktyczna wiara w Opatrzność ukierunkowane są ku apostolstwu. Apostolstwo przynależy nie tylko do pierwotnej nazwy Ruchu, ale i do jego najgłębszej istoty. Całe wychowanie szensztackie zmierza ku apostolstwu.
W pierwotnych Statutach Ruchu apostolskiego powiedziano, że jego zadaniem jest „wspomagać istniejące organizacje w apostolskim wychowywaniu ich członków oraz budzić myśl o apostolstwie w najszerszych kręgach”.
Ksiądz J. Kentenich uznawał apostolstwo za przyczynę celową całego Dzieła, która „charakteryzuje istotnie jego strukturę, tak wewnętrznie, jak i zewnętrznie”.
Rozróżnia się apostolstwo „bycia” i apostolstwo „działania”. W realizacji apostolstwa w pierwszym znaczeniu chodzi Szensztatowi o wychowanie „nowego człowieka w nowym społeczeństwie”. Treścią tego wychowania jest wewnętrzna przemiana człowieka ku pełni życia w Chrystusie. Tak wychowany człowiek jako pełna osobowość nie będzie ulegał manipulacji ani ze strony kolektywizmu, ani indywidualizmu. Dopiero tak ukształtowany człowiek będzie zdolny do skutecznej działalności apostolskiej na rzecz budowy „nowego społeczeństwa”.
Działalność apostolska, którą wychowanie szensztackie przygotowuje, ma się dokonywać w każdym środowisku: w rodzinie, w pracy zawodowej, w parafii i diecezji, na płaszczyźnie narodowej i międzynarodowej.
Szensztat zmierza w apostolstwie do budowy nowego chrześcijańskiego porządku społecznego, który realizuje antycypująco w swoich poszczególnych wspólnotach jak i większych ich zespołach
Omówione tutaj cechy szensztackiej duchowości nie wyczerpują jej oryginalności. Ukazują zaledwie najbardziej charakterystyczne jej składniki.
Nasuwa się pytanie: czy wszystkie są oryginalną własnością ks. J. Kentenicha i założonego przezeń Dzieła?
Chcąc zapoczątkować odpowiedź, warto przypomnieć, że ks. Kentenich był wychowankiem i członkiem zgromadzenia Pallotynów, którego oficjalna nazwa brzmi: Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego.
Wolno tutaj przypuszczać, że zainteresowania apostolskie i swoje nastawienie na apostolstwo wyniósł z tegoż zgromadzenia. W szczególności wpływy centralnej myśli św. Wincentego Pallottiego o apostolstwie „katolickim”, czyli powszechnym, są bardzo obecne i widoczne w Dziele Szensztackim. Bez wątpienia znany uniwersalizm św. W. Pallottiego znajduje u ks. J. Kentenicha wyraźne echo. Dążenie
św. W. Pallottiego do ogarnięcia całego apostolstwa Kościoła w jednym ruchu czy organizacji, w systemie prokur apostolskich – zostało w pewnym stopniu zrealizowane w szensztackiej federacji wielu instytutów, związków, lig itp.
Także szensztacka maryjność, mająca swe źródło w osobistej, wyniesionej z rodziny i utrwalonej przez zgromadzenie Pallotynów pobożności, ma swój znaczący odpowiednik w wybitnie maryjnej duchowości św. W. Pallottiego. Nie da się jednak zaprzeczyć, że w dużej mierze treść szensztackiej pobożności maryjnej, wyrażonej w „przymierzu miłości”, nosi cechę oryginalności.
W związku z tym rodzi się pytanie o przyczyny odejścia ks. J. Kentenicha oraz założonego przezeń Dzieła od związków prawnych ze zgromadzeniem Księży Pallotynów.
Przyczyny zerwania związku z SAC
Przyczyn odejścia Ruchu Szensztackiego od związku ze zgromadzeniem Pallotynów było wiele. Nie uda się zapewne wyliczyć tutaj wszystkich przyczyn; trzeba się więc ograniczyć do najbardziej widocznych.
Pierwszą przyczyną, i chyba najistotniejszą, było wytworzenie w Dziele Szensztackim własnej, oryginalnej duchowości, opartej na przymierzu miłości, na „kapitale łask” oraz na związaniu z odrębnym sanktuarium, a więc własnym miejscem kultu. Na tych podstawach oparto własny system wychowania i ascetyki (Organische Aszese).
Prowadziło to z kolei do szybkiego i dynamicznego rozwoju oraz rozrostu organizacyjnego. Powstawały coraz to nowe ligi, związki oraz instytuty wraz z rozlicznymi rozgałęzieniami. Obejmowały one stopniowo prawie całe życie Kościoła, najpierw w Niemczech, a następnie – chociaż w mniejszym zakresie i zasięgu – także w innych krajach. Dla tych powstających instytucji zbudowano osobną wielką centralę Ruchu w Szensztat, domy rekolekcyjne i szkoleniowe itp. W ten sposób zaistniał odrębny ośrodek organizacji Dzieła w obrębie zgromadzenia Pallotynów. Ośrodek ten umacniał się organizacyjnie, wzrastał w liczbę członków oraz stałych kadrowych pracowników, umacniając przez to swoją samodzielność i coraz większą niezależność w stosunku do władzy przełożonych zgromadzenia Pallotynów.
W ten sposób ukształtował się w obrębie zgromadzenia pallotyńskiego nowy organizm, z odrębną własną duchowością. Wprawdzie wizytacja apostolska, przeprowadzona przez jezuitę o. S. Trompa, usiłowała na nowo podporządkować i mocniej związać Ruch ze zgromadzeniem Pallotynów, ale był to już zabieg spóźniony; a zastosowane przez wizytatora środki zaradcze o charakterze głównie represyjnym okazały się nieskuteczne. Najbardziej fatalnym środkiem stało się odsunięcie ks. J. Kentenicha od kierownictwa Ruchu. Na skutek tego kroku wszystkie instytuty szensztackie obciążyły winą za taki stan rzeczy zgromadzenie Pallotynów. Wytworzeniu się takiego przekonania sprzyjał fakt odesłania ks. J. Kentenicha do domu pallotyńskiego w USA.
W ciągu czternastoletniego odosobnienia ks. J. Kentenicha narastały duże zmiany w Kościele. Rozpoczęły się przygotowania do Soboru, a następnie, w toku obrad soborowych, zmieniały się poglądy na obraz i rolę Kościoła, a zwłaszcza władzy kościelnej. Do głosu doszły poglądy o potrzebie decentralizacji władzy papieskiej na rzecz wzmocnienia roli Kościołów lokalnych oraz władzy biskupów. W tym kontekście biskupi niemieccy, wśród których było dużo zwolenników Szensztatu, coraz śmielej zaczęli interweniować w Kurii Rzymskiej w sprawie rozluźnienia zależności Dzieła od zgromadzenia Pallotynów. Zaczęło się to na większą skalę od roku 1957. W tej sprawie zaważył zapewne najwięcej fakt, że stosunkowo duże grupy księży diecezjalnych oraz najgorliwszych i najaktywniejszych ludzi świeckich należały do różnych zrzeszeń szensztackich. Tak więc uniezależnienie Dzieła Szensztackiego od zgromadzenia Pallotynów leżało jakoś w interesie biskupów. Nic też dziwnego, że w lutym 1964 r., a więc w końcowej fazie obrad soborowych, wszyscy biskupi podobno jednomyślnie na konferencji w Hofheim am Taunus opowiedzieli się za usamodzielnieniem, czyli za uniezależnieniem Dzieła Szensztackiego od zgromadzenia Pallotynów. Pod naciskiem biskupów Stolica Święta zarządziła odłączenie Dzieła (4 X 1964), a papież Paweł VI potwierdził tę decyzję i powiadomił o tym generała Pallotynów w liście z dnia 6 stycznia 1965 roku. W ten sposób zamknięty został wielki rozdział historii obydwu zainteresowanych instytucji. Dla jednej i drugiej strony rozpoczęły się duże kłopoty, a nawet spory, gdy chodzi o podział dotychczas wspólnej własności Jeszcze boleśniejsze były decyzje dotyczące przynależności członków. Spory te nie zostały jeszcze całkowicie zakończone, pomimo upływu już prawie 25 lat. Niektóre rany spowodowane rozdziałem krwawią jeszcze nadal. Wydaje się jednak, że po okresie oskarżeń i wzajemnej nieufności, nadejść musi czas wzajemnego porozumienia w służbie dla nadrzędnej sprawy – katolickiego apostolstwa.
Na szczególniejszą uwagę zasługuje pogląd papieża Pawła VI – zawarty we wspomnianym już Liście z dnia 6 stycznia 1965 – na temat odłączenia Dzieła Szensztackiego
Otóż zaskakującą treść zawiera już pierwsze zdanie oraz cały akapit tego listu, w którym Paweł VI dziękuje Stowarzyszeniu i wyraża nawet zadowolenie z tego powodu, że: „Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego, rezygnując z kierownictwa Dzieła Szensztackiego, postanowiło rozstrzygnąć długotrwałą i trudną sprawę”. Z kolei w drugim akapicie tegoż listu Papież stwierdza ponownie: „Zdajemy sobie sprawę, jak było ciężko Tobie (generałowi) i Twoim współbraciom wyrzec się Dzieła, które powstało i rozwinęło się w łonie Twojego Stowarzyszenia za sprawą ks. J. Kentenicha...”. I dodaje Papież jeszcze: „Jesteśmy o tym przekonani, że zrzeczenie przez Was podjęte, nie może w żaden sposób wyjść na szkodę Stowarzyszenia”.
Papież Paweł VI stoi więc na stanowisku, że Stowarzyszenie własną decyzją zrzekło się kierownictwa Dziełem Szensztackim. W dalszej treści wspomnianego listu wspomina Papież, że „zaistniały tego rodzaju okoliczności, że oddzielenie stało się koniecznością”. Wynikałoby stąd, że Stowarzyszenie mając na uwadze zaistniałe okoliczności samo postanowiło zrezygnować z kierowniczej roli w Dziele Szensztackim. Takiemu jednak wyjaśnieniu zaprzecza oficjalny dokument ze strony Stowarzyszenia, a mianowicie List okrężny generała Pallotynów ks. W. Möhlera, z dnia 31 października 1965 roku, skierowany po zakończeniu Kapituły Generalnej do wszystkich członków zgromadzenia. W Liście tym powiedziano wyraźnie, że odłączenie Ruchu Szensztackiego nastąpiło „decyzją Stolicy Świętej” („decisione S. Sedis separatum est”).
Do sprawy tej „decyzji” List wielokrotnie powraca.
Skądże więc wzięła się tak wielka różnica w oficjalnych dokumentach w sprawie bezpośredniej przyczyny oddzielenia Ruchu? Nie można przypuszczać, ażeby generalny przełożony, piszący oficjalny list do członków, w sprawie publicznie i powszechnie znanej członkom, mógł nie wiedzieć o dobrowolnym zrzeczeniu się kierownictwa Ruchu, podjętym przez jakieś podrzędne ogniwo władzy zgromadzenia pallotyńskiego. Pozostaje więc tylko taka możliwość, że jakiś usłużny urzędnik Kurii Rzymskiej, przygotowujący tekst listu papieskiego, chcąc ułatwić Pallotynom przyjęcie do wiadomości przykrego faktu odłączenia, przypisał odłączenie dobrowolnej decyzji władzy zgromadzenia Pallotynów. Cała treść listu papieskiego potwierdza takie przypuszczenie, gdyż Papież wyraźnie zmierza do uspokojenia umysłów w zgromadzeniu Pallotynów, wzburzonych nieoczekiwaną i niepopularną decyzją Stolicy Świętej. O fakcie i dacie podjęcia takiej decyzji przez Stolicę Świętą informują źródła szensztackie, jak i oficjalne dokumenty pallotyńskie.
Tak więc decyzją Stolicy Świętej, a nie decyzją zgromadzenia Pallotynów, zakończył się długi i bolesny dla obu stron okres napięć i wzajemnych oskarżeń oraz sporów, które niewątpliwie wpływały niekorzystnie na ich właściwą działalność apostolską oraz na poczucie posłannictwa w Kościele i w świecie. Biorąc pod uwagę splot bardzo wielu przyczyn i okoliczności sporu, należy przyznać, że decyzja Stolicy Świętej była konieczna i odpowiadała większemu dobru Kościoła oraz obu stron, uwikłanych w tym konflikcie.
*****
Patrząc obecnie na te wydarzenia już z dystansu trzeciego dziesięciolecia, można bez wątpienia stwierdzić, że decyzja odłączenia nie tylko że definitywnie zamykała przykry ale i wspaniały okres historii obydwu instytucji, a – co ważniejsze – zapoczątkowywała zarysowującą się perspektywę bardziej partnerskiego dialogu i współpracy na przyszłość. Współpraca ta okazuje się być jedynie rozsądną i szczęśliwą alternatywą. Obydwie instytucje są niejako skazane, z racji istniejących jeszcze powiązań miejsc i osób, na wybór alternatywy współpracy w służbie wspólnym ideałom.
Indeks zmarłych według daty śmierci
Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci
Miejsca spoczynku polskich pallotynów wraz ze zdjęciami
Ci, co odeszli ze Stowarzyszenia
Więzi Kardynała Franciszka Macharskiego z pallotynami
Rocznice pallotyńskich wydarzeń
Ks. Stanisław Jurkowski SAC, duszpasterz polonijny we Francji
Liber mortuorum w latach 2020-2024. Przeszłość i przyszłość
1. Krótka historia strony Liber mortuorum
a) Pierwsze biogramy zmarłych pallotynów ukazały się na stronie internetowej WSD Ołtarzew w styczniu 2007 r. Autorem ich był ks. Janusz Dyl SAC, który tworzył je pod niezrealizowaną przez niego „Księgę zmarłych pallotynów”. W maju 2009 r., wraz z przebudową strony internetowej, zostały one zastąpione życiorysami, które również pochodziły z książki ks. Dyla pt. Pallotyni w Polsce w latach 1907-1947, Lublin 2001, s. 397-475. Te krótkie biogramy zostały doprowadzone do lat 1998-99 (nie były też kompletne i nie uwzględniały członków Regii Miłosierdzia Bożego). Od tego czasu ks. Stanisław Tylus SAC sporządził Indeks zmarłych według daty śmierci i dołączył wszystkie brakujące życiorysy zarówno z obu polskich prowincji, jak i Regii Miłosierdzia Bożego. Na stronie Seminarium ołtarzewskiego biogramy te istniały do 2013 r.
b) Nowe, obecnie istniejące biogramy zmarłych pallotynów, zostały napisane przez ks. Stanisława Tylusa SAC. W 2011 r. zostały one umieszczone na stronie http://www.pallotyni.pl, pod nazwą LIBER MORTUORUM. Początkowo były to tylko biogramy polskich pallotynów i przełożonych generalnych Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego oraz życiorysy pallotynek. Poszerzona i poprawiona ich wersja (ale bez pallotynek i przełożonych generalnych pallotynów) została opublikowana drukiem (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013, ss. 694).
c) W latach 2013-15 strona Liber mortuorum (http://pallotyni.eu/Liber.mortuorum/zmarli_index.php) została poszerzona o życiorysy pallotynów i pallotynek pochodzenia polskiego oraz ekspallotynów, którzy zmarli jako księża diecezjalni lub w innym instytucie życia zakonnego. Od listopada 2014 r. dołączone zostały też biogramy pallotynek pracujących w Polsce lub pochodzących z terenów polskich, jak również ich przełożone generalne. W 2015 r. rozszerzono zakres przedmiotowy strony o nowe kategorie: Słudzy Boży spoza Polski i Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Niezależnie od tego uaktualniane były kategorie Polskich pallotynów i Pallotynek, którzy odeszli do wieczności w okresie lat 2013-15. W celu szybszego znalezienia poszukiwanego biogramu przemodelowano Indeks zmarłych według daty śmierci oraz sporządzono nowy Alfabetyczny indeks zmarłych oraz Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci.
d) W listopadzie 2017 r. strona została umieszczona w domenie https://LiberMortuorum.pl/
skąd jej zawartość jest dostępna w serwisach takich jak: http://www.pallotyni.pl, http://sac.org.pl
e) W 2015 r. strona Liber mortuorum aktualizowana była kilkanaście razy. Pojawiło się na niej 88 nowych biogramów, głównie pallotynek (65). Tego roku, praktycznie w 50% istniejących biogramów, zostały wprowadzone liczne uzupełnienia i poszerzenia, a także poprawiono zauważone błędy. Zmiany w poszczególnych biogramach sygnalizowane są informacjami naniesionymi pod konkretnym biogramem. Pod określeniem Zmienione lub Uzupełnione biogramy autor ma na myśli nie tylko istotną lub większą partię zmian, ale i pewne drobne informacje, które pojawiały się niezależnie od ich zaznaczenia. W 2016 r. dodano 28 nowych biogramów, zaś w 2017 r. pojawiło się 14 biogramów.
2. Stan aktualny biogramów
a) W latach 2022-2023 strona Liber mortuorum poszerzyła się o łącznie o 24 biogramy, z których 23 to nowe biogramy polskich pallotynów: ks. Charchut Stanisław (†9 II 2022), ks. Daniel Leszek (†20 III 2022), ks. Tomasiński Tadeusz (†1 VI 2022), ks. Matuszewski Stanisław (†23 VI 2022), br. Mystkowski Mieczysław (†1 VII 2022), br. Szporna Wojciech (†5 X 2022), ks. Stasiak Władysław (†29 X 2022), ks. Bławat Anastazy (†1 I 2023), ks. Szczotka Marian (†28 I 2023), ks. Jurkowski Stanisław (†10 II 2023), ks. Czaja Piotr (†25 II 2023), ks. Szczepański Józef (†19 V 2023), ks. Bazan Tadeusz (†15 VI 2023), ks. Borowski Tomasz (†20 VI 2023), ks. Kantor Stanisław (†20 VI 2023), br. Kubiszewski Jan (†3 X 2023), ks. Wierzba Jacek (†21 XI 2023), ks. Kozłowski Józef (†26 XI 2023), ks. Rembisz Zbigniew (†7 XII 2023), ks. Bober Szczepan (†24 XII 2023). Ukazał się również jeden biogram przełożonych geberalnych i biskupów - bp Freeman Séamus (†20 VIII 2022).
Tabela. Stan aktualny biogramów na koniec grudnia 2014-2024 r.
Kategorie pallotyńskich biogramów | XII | XII | XII | XII |
XII |
XII |
XII |
XII 2021 |
XII 2022 |
XII 2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Polscy pallotyni | 368 | 377 | 387 | 395 | 401 | 404 | 419 | 431 | 442 | 455 | +3 |
Pallotyni polskiego pochodzenia (*) | 14 | 16 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Przełożeni generalni i biskupi | 19 | 19 | 20 | 22 | 23 | 25 | 25 | 26 | 27 | 27 | |
Słudzy Boży spoza Polski | -- | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich (✺) | -- | 7 | 11 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Ekspallotyni (**) | 23 | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Pallotynki (przełożone generalne i siostry pracujące w Polsce lub pochodzące z terenów polskich zostały oznaczone znakiem ☼) | 47 | 112 | 113 | 114 | 118 | 122 | 127 | 130 | 130 | 130 | |
Przyjaciele SAC i ci, co odeszli od Stowarzyszenia | -- | -- | 7 | 8 | 8 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Razem | 471 | 559 | 587 | 601 | 612 | 621 | 642 | 658 | 670 | 683 | +3 |
b) W latach 2018-2021 strona Liber mortuorum poszerzyła się o 24 nowych biogramów. W grupie Polskich pallotynów i Pallotynek znalazły się następujące biogramy: s. Speransa Joniec (†11 II 2018), s. Teresa Matula (†1 VI 2018), ks. Jerzy Maj (†24 VI 2018), br. Jan Bandoszek (†28 VII 2018), ks. Tadeusz Płonka (†24 VIII 2018), ks. Bogdan Kusznir (†26 VIII 2018), s. Majola Rataj (†6 XI 2018) , s. Jadwiga Waszczeniuk (†17 XI 2018), ks. Józef Świerkosz (†20 XII 2018) , ks. Andrzej Biernacki (†23 XII 2018), s. Władysława Sitarz (†27 IV 2019) , s. Helena Szaniawska (†22 VII 2019), ks. Witalij Wezdeckij (†24 VIII 2019), s. Martyna Gumul (†9 IX 2019), s. Estera Stachnik (†20 IX 2019), ks. Kazimierz Czulak (†29 IX 2019), br. Tadeusz Wojciechowski (†12 XII 2019), ks. Stanisław Kobielus (†3 I 2020), br. Jan Cuper (†18 II 2020), ks. Józef Żemlok (†16 III 2020) i ks. Józef Liszewski (†18 III 2020). ks. Żemlok Józef (†16 III 2020), ks. Liszewski Józef (†18 III 2020), ks. Kantor Wiesław (†5 V 2020), ks. Latoń Jan (†7 V 2020), s. Wołosewicz Wirginitas (†17 V 2020), s. Hetnał Maria (†14 VI 2020), s. Otta Agnieszka (†15 VII 2020), ks. Korycki Jan (†31 VII 2020), ks. Szewczul Jerzy (†6 X 2020), s. Smentoch Kryspina (†14 X 2020), s. Suchecka Zofia (†19 X 2020), ks. Domagała Stefan (†24 X 2020), ks. Dragiel Mirosław (†30 X 2020), ks. Pytka Kazimierz (†5 XI 2020), ks. Domański Ryszard (†10 XI 2020), ks. Młodawski Grzegorz (†22 XI 2020), ks. Lisiak Józef (†27 XII 2020), s. Klekowska Mariola (†27 XII 2020), ks. Dzwonkowski Roman (†30 XI 2020), s. Wojtczak Urszula (†9 I 2021), ks. Błaszczak Jerzy (†15 I 2021), ks. Rykaczewski Tadeusz (†9 II 2021), ks. Czulak Antoni (†23 IV 2021), ks. Daniel Edward (†17 IV 2021), s. Gojtowska Agnieszka (†27 V 2021), ks. Nowak Kazimierz (†14 V 2021), s. Pruszyńska Zefiryna (†1 V 2021), ks. Zając Jan (†4 VII 2021), ks. Kot Jan (†8 VII 2021), ks. Mugobe Banuni Ignace (†26 VII 2021), ks. Kończak Jan (†11 VIII 2021), ks. Stachera Kazimierz (†24 VIII 2021), ks. Orlikowski Stanisław (†9 X 2021) i br. Dziczkiewicz Franciszek (†21 X 2021). Grupę Przełożonych Generalnych i pallotyńskich biskupów reprezentują: bp Konrad Walter (†20 IX 2018), bp Thomas Thennatt (†14 XII 2018), bp Alojzy Orszulik (†21 II 2019) i abp Hoser Henryk (†13 VIII 2021).
c) W latach 2018-19 autor strony przeprowadził kwerendę materiałów zawartych w archiwum domu pallotyńskiego w Gdańsku (dom przy ul. Elżbietańskiej). Niezależnie od tego, trwała kwerenda materiałów w Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie. Szerokiemu badaniu poddawane były materiały, które autor strony pozyskał wcześniej w Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie, w Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu i w Archiwum Sekretariatu Prowincji Zwiastowania Pańskiego w Poznaniu. Wiele nowych informacji autor otrzymał od osób prywatnych i instytucji. Istniejące biogramy są systematycznie wzbogacane o fotografie, zarówno portretowe, jak i grupowe (sytuacyjne). Zdjęcia pochodzą głównie ze zbiorów Archiwum Prowincji Chrystusa Króla, ale i wielu osób prywatnych, którym pragnę jeszcze raz serdecznie podziękować
3. Zrealizowane plany z ubiegłych lat (zapowiadane i niezapowiadane)
a) Z dniem 12 stycznia 2015 r. zostały wymienione na stronie Liber mortuorum wszystkie dotychczasowe wersje życiorysów pallotynów polskich zmarłych do 2012 r. W ich miejsce wprowadzono biogramy zaczerpnięte z publikacji autora strony (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013). Inne kategorie pozostały bez zmian.
b) Zgodnie z zapowiedziami od sierpnia 2015 r. włączane są stopniowo do strony Liber mortuorum biogramy niemieckich pallotynów, działających przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Na chwilę obecną włączono biogramy 13 niemieckich pallotynów, umieszczając przy ich nazwisku symbol ✺.
c) Spośród nie sygnalizowanych wcześniej zmian na stronie Liber mortuorum pojawiła się od maja 2015 r. nowa grupa biogramów, to jest pallotyńskich sług Bożych spoza Polski. Obecnie w jej ramach można znaleźć 6 biogramów. Są to życiorysy: bł. Richarda Henkesa (†1945), bł. Elisabetty Sanny Porcu (†1857), Josefa Englinga (†1918), Josefa Kentenicha (†1968), Franza Reinischa (†1942) i bpa Heinricha Vietera (†1914).
d) Wśród nowych inicjatyw, nie sygnalizowanych wcześniej, należy wymienić dział Materiały źródłowe. Dział ma za zadanie poszerzać naszą wiedzę na temat życia i działalności zmarłego.
e) Dołączono również Miejsca spoczynku polskich pallotynów. Jest to alfabetyczny układ według miejsc pochówków, w których złożono zmarłych Współbraci. Obejmuje zarówno obszar Polski, jak i całego świata. Na końcu listy umieszczono też miejsca pochówków pallotynów z niemieckiej Prowincji Świętej Trójcy, spoczywających na ziemi polskiej, pallotynek i ekspallotynów. Pierwotna wersja została umieszczona 31 października 2015 r.
f) W styczniu 2016 r. umieszczono na stronie Liber mortuorum biogram ks. Antoniego Słomkowskiego †1982, kapłana archidiecezji gnieźnieńskiej, profesora i rektora KUL (i materiały źródłowe, którymi są jego wspomnienia na temat kontaktów z pallotynami), zapoczątkowując w ten sposób grupę przyjaciół SAC. Grupa aktualnie obejmuje 8 nazwisk i będzie ona stopniowo realizowana w najbliższych latach.
g) Uzupełniono i poszerzono biografie w kategorii Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich i Pallotyńscy słudzy Boży spoza Polski. Kontynuowane będą dalsze prace nad uzupełnianiem i poszerzaniem dotychczasowych biogramów, bowiem kwerenda materiałów archiwalnych dostarcza wiele nowych i nieznanych do tej pory informacji.
h) Na początku 2016 r. dołączono do strony Liber mortuorum zestawienie chronologiczne, które zostało zatytułowane: Rocznice pallotyńskich wydarzeń przypadających w 2016 roku. Autor strony zestawił wydarzenia, jakie dokonały się w latach: 1916 (100 lat temu), 1941 (75 lat temu), 1966 (50 lat temu) i 1991 (25 lat temu). W 2020 r. w miejsce w.w. Rocznic pojawi się Kalendarium pallotyńskie, które autor systematycznie publikuje na swoim profilu FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012227057005.
i) Spośród innych planów zrealizowanych planów było zakończenie Kalendarium dziejów Regii Miłosierdzia Bożego (1946-2019).
5. Uwagi i prośba o materiały
Wszystkich zainteresowanych biogramami zmarłych pallotynów lub pallotynek proszę o ewentualne spostrzeżenia i uwagi dotyczące treści biogramu lub innych kwestii. Ponadto zachęcam Wszystkich do przekazywania fotografii, informacji lub materiałów (jeśli trzeba, oczywiście do zwrotu) na adres e-mailowy: stansac@wp.pl lub listownie na adres: Pallotyński Instytut Historyczny, ul. Skaryszewska 12, 03-802 Warszawa.
Stroną techniczną Liber mortuorum już od 15 lat (od 2009 r.) zajmuje się Pan Donat Jaroszewski. Za lata współpracy, cierpliwość i wszelaką pomoc w tym zakresie jestem Mu bardzo wdzięczny.
Warszawa 28 I 2024
Stanisław Tylus SAC
Publikacja Leksykon polskich pallotynów zawiera 356 biogramów polskich pallotynów zmarłych w latach 1915-2012. W książce został zastosowany układ alfabetyczny. Do biogramów zostały dołączone fotografie portretowe. Pod każdym biogramem została zamieszczona literatura, zawierająca bibliografię przedmiotową. Publikację zamyka indeks osobowy.
Podstawę źródłową niniejszej pracy stanowią akta osobowe zgromadzone w: Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Sekretariatu Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu, Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie i Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy zostały uwzględnione „Wiadomości Polskiej Prowincji SAK” (do 1993), „Wiadomości Prowincji Chrystusa Króla” (1993-2012), „Annuntianda. Biuletyn Prowincji Zwiastowania Pańskiego SAK” (1994-2012). Pomocne okazały się katalogi stowarzyszenia i prowincji polskich, czasopisma wydawane przez pallotynów i kroniki poszczególnych domów. Nie bez znaczenia były również relacje ustne żyjących członków stowarzyszenia i przedstawicieli rodzin zmarłych.
Zmarli współbracia tworzyli pallotyńską historię i byli nieomal wszechobecni w wielu dziedzinach polskiej kultury XX-XXI w., np. w nauce, literaturze i wszelkiego rodzaju piśmiennictwie oraz w działalności edukacyjnej, wychowawczej i wydawniczej, a także w pracach na rzecz emigracji, misji i apostolstwa świeckich. Pośród nich są postacie bardzo znane, które wywarły duży wpływ na dzieje Kościoła polskiego, m.in.: ks. Alojzy Majewski, ks. Wojciech Turowski czy Sł. B. ks. Stanisław Szulmiński, albo przeszły do historii Polski dzięki wielkiej miłości do Ojczyzny, jak Bł. ks. Józef Stanek czy ks. Franciszek Cegiełka i wielu innych.
Jednak w Leksykonie znajdują się nie tylko ci najwięksi, ale wszyscy, którzy żyli i działali w polskich strukturach stowarzyszenia w kraju i poza nim. O każdym z nich, nawet najskromniejszym bracie, kleryku czy nowicjuszu, możemy dowiedzieć się wszystkiego, co można było wydobyć ze źródeł i opracowań.