Liber mortuorum

Księga zmarłych polskich pallotynów i pallotynek

Dziś, to jest 20 kwietnia 2024, mija rocznica śmierci:
ks. Ludwik Krawczyk (†1986)

Wczoraj, to jest 19.04.2024, miała miejsce rocznica śmierci:
s. Józefa Glamowska (†1993)

W dniu jutrzejszym, to jest 21.04.2024, przypada rocznica śmierci:
ks. Józef Klaper (†2002)
ks. Henryk Herkt (†2005)
ks. Włodzimierz Mozolewski (†2016)

DUREK Wojciech Aleksander (1889 – 1951), rzeźbiarz i malarz, członek Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego

Urodził się 23 III 1889 w Małej k. Ropczyc, w diecezji przemyskiej, w ubogiej rodzinie chłopskiej Franciszka i Marii z d. Magiera. Już od wczesnego dzieciństwa wykazywał uzdolnienia artystyczne w dziedzinie rzeźby i rysunku. Dzięki wspaniałomyślnym mecenasom ukończył Szkołę Zawodową Przemysłu Drzewnego w Zakopanem, wyższą Państwową Szkołę Przemysłową w Krakowie, a następnie Szkołę Artystyczną w Laas (w Tyrolu). Studia artystyczne kontynuował do 1911 w Accademia di Belle Arti w Mediolanie. Poznał tam rzeźbiarzy pracujących w tzw. sztucznym kamieniu, od których przejął technikę i jako pierwszy w Polsce rzeźbił prawie wyłącznie w tym materiale. Tajniki rzeźby w kamieniu poznawał nadto w Monachium i Wiedniu – w ośrodku Wiener Kunstgewerberschule. Odbył też praktykę rzeźbiarską w Grazu (1915).

Po powrocie do Polski został wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W pierwszych latach II Rzeczypospolitej mieszkał w Toruniu, gdzie należał do Konfraterni Artystów. Tu razem z artystą Ignacym Zelkiem współpracował przy projektach rzeźbiarskich do wnętrz kościelnych (atelier „Rzeźba” przy ul. Sukienniczej). Później przeniósł się do Warszawy – zamieszkiwał przy ul. Długiej, a w 30. latach XX w. do Kielc. Mieszkał tam w willi zbudowanej mu przez ks. Aleksandra Jankowskiego, za prace rzeźbiarskie wykonane dla kościoła w Łopusznie k. Kielc.

Swoje liczne prace, zachowane i niezachowane do dziś, pozostawił m.in. w: Chełmży (płaskorzeźba w kaplicy Matki Bożej), Chojnicach (pomnik Chrystusa Króla na Placu Niepodległości), Czarnej k. Stąporkowa (wyposażenie kościoła), Kodniu n. Bugiem (Droga Krzyżowa wokół kościoła), Końskich (na cmentarzu rzeźba figuralna partyzanta – pomnik poległych – na cokole wmurowana tablica marmurowa; przy jednej z ulic – pomnik wdzięczności – statua Matki Bożej, naturalnej wielkości, wmontowana w płaskorzeźbę przedstawiającą z jednej strony uczącą się młodzież, a z drugiej martyrologię Polaków w obozie koncentracyjnym Auschwitz; pomnik Tadeusza Kościuszki na koniu), Limanowej-sanktuarium (sceny z życia Chrystusa i apostołów oraz Droga Krzyżowa), Lublinie (kościół garnizonowy – główny ołtarz i dwa ołtarze boczne; w kościele akademickim KUL nieistniejący obecnie: Chrystus miłosierny wśród świętych w absydzie, ołtarz boczny, ambona), Lublińcu (w kościele oblatów pomnik założyciela zgromadzenia), Łopusznie (wnętrze kościoła), Małej (figura św. Michała Archanioła w kościele, pomnik nagrobny rodziny Durków na cmentarzu, pomnik Chrystusa Króla na wzgórzu), Opocznie (z 1947 portal kościoła ozdobiony w tympanonie płaskorzeźbą Matki Bożej, a przy pilastrach statuy św. Piotra i Pawła), Komorowie k. Ostrowi Mazowieckiej (kompleks rzeźbiarski na terenie garnizonu wojskowego), Pelplinie (rzeźby w parku i rezydencji biskupa), Sułoszowej k. Ojcowa (ołtarz główny, statua Chrystusa z płaskorzeźbą – pochód postaci z różnych stanów), Rogowie k. Opatowca (1940-42 wnętrze kościoła, główny ołtarz), Rykach (1949 – w kościele parafialnym ołtarze w transepcie), Serokomli (ołtarz główny z 7. figurami gipsowymi i dwa ołtarze boczne, a w kruchcie płaskorzeźba Chrystusa siedzącego wśród ludu i zapraszającego do siebie), Stargardzie Gdańskim (figury w kościele), Toruniu (pomnik Stanisława Moniuszki), Warszawie (w sali Domu Akcji Katolickiej im. Piusa XI, zw. „Roma”, obecnie Teatrze Muzycznym Roma – we wnętrzu monumentalne figury św. Apostołów Piotra i Pawła (hall) oraz płaskorzeźby przedstawiające sceny z najnowszej historii Polski), Wielu (rzeźby do kaplic Kalwarii).

Ważnym dziełem Durka jest wystrój kościoła seminaryjnego w Ołtarzewie (rzeźba i płaskorzeźba). Prace tu rozpoczął w 1948 od płaskorzeźby głównej w ścianie środkowej absydy kościoła, przedstawiającej Maryję pośród Apostołów w Wieczerniku. Jest to największa praca Durka w tej świątyni. W dolnej partii płaskorzeźby, wśród apostołów, artysta umieścił klęczącą postać Wincentego Pallottiego (była to jedna z pierwszych rzeźb tego świętego). Wincenty klęcząc, odwrócony bokiem, wpatruje się w patronkę Stowarzyszenia – Królową Apostołów. Prawą dłoń trzyma na piersiach, drugą – na księdze ozdobionej wizerunkiem Matki Bożej Miłości. Prace nad tą płaskorzeźbą zostały ukończone w ogólnych zarysach tego samego roku, co artysta potwierdził umieszczając z prawej strony płaskorzeźby swój jedyny wśród prac rzeźbiarskich monogram i datę 1948. Natomiast poszczególne detale tego dzieła udoskonalał jeszcze w następnych dwóch latach.

Kolejnymi pracami w kościele ołtarzewskim były ołtarze: Jezusa Miłosiernego (od strony zachodniej) i Świętej Rodziny (strona wschodnia). Pierwszy ołtarz przedstawia Chrystusa Miłosiernego w otoczeniu dwóch klęczących aniołów z atrybutami Chrystusowego kapłaństwa; ten z lewej strony trzyma kielich, a z prawej księgę. Wyciągniętą, prawą ręką Chrystus błogosławi, a drugą wskazuje na gorejące serce. Z serca tryskają dwie wiązki promieni (nawiązanie do objawień s. Faustyny Kowalskiej). Pierwotnie była to płaskorzeźba Najświętszego Serca Pana Jezusa, ale w II 1950 została przekształcona w Chrystusa Miłosiernego przez dodanie promieni. Po Notyfikacji Kongregacji Świętego Oficjum z 6 III 1959, zakazującej szerzenia kultu miłosierdzia Bożego w formie podanej przez s. Faustynę w Dzienniczku (tzn. przez obraz, nowennę i koronkę), wizytujący kościół Stefan kard. Wyszyński polecił, aby usunąć z rzeźby promienie i napis „Jezu ufam Tobie”, choć nie nalegał na natychmiastowe wykonanie tego polecenia. Dzięki temu rzeźba przetrwała czasy zakazów. Płaskorzeźba w ołtarzu Świętej Rodziny przedstawia Jezusa jako chłopca w otoczeniu Maryi i św. Józefa.

W pracach w Ołtarzewie pomagał Durkowi majster techniczny, Władysław Ciopiński (generalnie współpracowali ze sobą w latach 1938-50), a także p. Mazurkiewicz-Pawłowska (jej dziełami są w Ołtarzewie: stylizowany relief pelikana karmiącego swe pisklęta w środkowej części antepedium głównego ołtarza, płaskorzeźby w zwieńczeniach ołtarzy Świętej Rodziny i Jezusa Miłosiernego w transepcie (prace od 1948), płaskorzeźby w drzewie dębowym na nieistniejącej już ambonie (z lat 1953-54), rzeźba Królowej Apostołów stojąca przed wejściem do domu pallotyńskiego (wykonana w latach 1952-53 według gipsowej rzeźby Durka). Po wykonaniu ołtarzy w transepcie kościoła prof. Durek zajął się pracami wykończeniowymi w innych kościołach (w tym czasie w Ołtarzewie trwały prace Zbigniewa Łoskota nad freskami). W XI 1949 rozpoczęto pod kierunkiem Durka wykładanie marmurem ołtarza głównego i dolnej części absydy oraz posadzki w prezbiterium.

Od 10 I 1950 profesor Durek rozpoczął pracę nad ołtarzem Wincentego Pallottiego w zachodnim ramieniu transeptu. Ukończył ją do uroczystości beatyfikacji (22 I 1950), w ciągu dwóch tygodni. Pracę wykonał gratisowo. Tu postać Pallottiego wyraźnie odbija się od tła ołtarza. Wincenty wyciągając ręce przed siebie zdaje się zachęcać wszystkich ludzi do apostolstwa. W lewym skrzydle płaskorzeźby ołtarza został przedstawiony wzdłuż krzyża szereg postaci pallotyńskich idących ku Pallottiemu. Krzyż obejmuje całą długość skrzydła nastawy. Pod poprzeczną belką klęczy pallotyn opierający się dłońmi o ramię krzyża. Inny (być może kleryk) podtrzymuje krzyż, a za nim są postacie księdza, brata i siostry zakonnej. Pochód zamyka kapłan trzymający na piersiach księgę. Drugie skrzydło ołtarza przedstawia realizację idei apostolstwa według św. Wincentego Pallottiego. Widzimy tu dwie siostry zajmujące się opieką nad dziećmi i księdza-pallotyna z biretem na głowie, spieszącego z pomocą słaniającemu się u jego stóp mężczyźnie i podtrzymującego go za bezwładnie zwieszającą się rękę oraz postacie szlachcica i kowala, reprezentujące różne środowiska społeczne.

Rzeźbę ołtarza Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej, we wschodnim ramieniu transeptu, ukończył do 2 II 1950. Postać Matki Bożej z Szensztat różniła się od oryginalnego wizerunku w sposobie ustawienia głowy Jezusa i innym ujęciem twarzy. Lewe skrzydło nastawy ołtarzowej zawierało postacie z pierwszych wieków chrześcijaństwa w Polsce: św. Wojciecha z przytuloną do niego twarzą dziecka (symbol nowo ochrzczonego narodu), św. Jacka Odrowąża, klęczącego św. Andrzeja Świerada z księgą, sylwetkę brodatego mężczyzny, klęczącego księcia Bolesława Chrobrego z włócznią św. Maurycego i postać podobną do anioła, trzymającego w skrzyżowanych dłoniach fragment zwoju. W prawym skrzydle nastawy artysta umieścił sylwetkę Królowej Jadwigi z postacią jakiegoś kapłana-misjonarza, na którego patrzy stojący przed nim, w zawoju na głowie, młody mężczyzna, św. Andrzeja Bobolę (?), sylwetkę kapłana-pallotyna, u którego stóp klęczał mocno przechylony do tyłu Afrykanin, z wyciągniętą ku górze prawą dłonią; hołd Maryi oddawał klęczący hetman Stanisław Żółkiewski i młody anioł w postawie adoracji.

Dziś nie ma już ołtarza MB Trzykroć Przedziwnej, ani tamtej nastawy ołtarzowej z tematyką historyczną. Płaskorzeźba z Maryją została przeniesiona na cmentarz parafialny i wkomponowana w mur trzeciej kwatery pallotyńskiej. Zniszczeniu uległa cała nastawa ołtarzowa. Obecnie jest w tym miejscu ołtarz bł. Józefa Jankowskiego z nową oprawą nastawową. Wykonawcą nowego ołtarza jest Wiaczesław Borecki, absolwent ASP w Kijowie, który dostosował go do innych ołtarzy w kościele. Postacie ukazane w ołtarzu przedstawiają błogosławionych, przedstawicieli z grupy 108 męczenników polskich z okresu II wojny światowej, a wśród nich pallotyna ks. Józefa Stanka, abpa Antoniego Juliana Nowowiejskiego, bpa Leona Wetmańskiego i Mariannę Biernacką. Uroczystego poświęcenia ołtarza dokonał 15 X 2000 Józef kard. Glemp. Przy tej okazji ogłosił też bł. Józefa Jankowskiego patronem miasta i gminy Ożarów Mazowiecki oraz dekanatu Laski.

Od 25 II 1950 prof. Durek zaczął prace nad ołtarzami w niszach naw bocznych. Do połowy marca powstały dwa pierwsze ołtarze: św. Franciszka Salezego i św. Michała Archanioła od strony wschodniej. W ołtarzu św. Franciszka Salezego należy wskazać na element pallotyński – w jej części środkowej, poniżej postaci św. Franciszka klęczy duchowny w pallotyńskim stroju, trzymając insygnia biskupie: mitrę i wsparty o bark pastorał.

W ostatnim ołtarzu od strony zachodniej, św. Teresy od Dzieciątka Jezus, nastawa ołtarzowa całkowicie poświęcona została tematyce pallotyńskiej – z prawej strony misyjnemu zaangażowaniu pallotynów polskich, a z lewej martyrologium ostatniej wojny światowej. W misyjnej części nastawy, na skraju kompozycji, wyróżnia się sylwetka ks. Alojzego Majewskiego, założyciela i misjonarza Kamerunu. Misjonarz jedną ręką obejmuje klęczącego i wpatrującego się w niego tubylca ze złożonymi w błagalnym geście rękoma. W tle między postaciami widać krzyż. Umieszczone są jeszcze dwie postacie wypatrujących tubylców. Jeden z nich jest wojownikiem, gdyż trzyma przed sobą plecioną tarczę. W części martyrologicznej nastawy ołtarza, na tle krematoryjnego pieca autor wyeksponował sylwetkę ks. Józefa Jankowskiego, który jedną ręką podtrzymuje skrajnie wycieńczonego ks. Franciszka Kiliana, co podkreśla bezwładnie opadająca głowa. Drugą rękę wyciąga przed siebie, jakby wskazywał na innych współtowarzyszy niewoli, co podkreślił artysta przez kajdany spinające ręce ks. Jankowskiego. Dwóch innych współwięźniów-pallotynów, o wychudzonych twarzach, widać w prawym fragmencie płaskorzeźby. Mają nogi obute w obozowe drewniaki i opasane drutem kolczastym.

Do 19 V 1950 trwały prace przy rzeźbie dalszych ołtarzy w nawach bocznych. W nawie wschodniej, idąc od prezbiterium, powstały ołtarze poświęcone św. Franciszkowi Salezemu, św. Michałowi Archaniołowi (wspomniane wyżej), św. Janowi Kantemu i św. Cecylii, a w nawie zachodniej: św. Tomaszowi z Akwinu, św. Antoniemu Padewskiemu, św. Stanisławowi Kostce i św. Teresie od Dzieciątka Jezus (ten został opisany wyżej). Wszystkich ołtarzy jest w kościele 13.

Równocześnie w tym okresie powstały płaskorzeźby Drogi Krzyżowej. Do 3 czerwca tr. wykonał na cmentarzu parafialnym płaskorzeźbę Piety, według projektu Zbigniewa Łoskota. Zrealizował też płaskorzeźbę zdobiącą attykę domu, która wieńczy ryzalit środkowy budynku seminaryjnego. W części środkowej płaskorzeźby umieścił Chrystusa nauczającego z napisem u dołu „Euntes docete omnes gentes”, a po obydwóch jego stronach owce – zwrócone do środka (1950).

Wojciech Durek był rzeźbiarzem niezwykle utalentowanym, artystą reprezentującym nurt symbolizmu i neorealizmu. Tworzył głównie rzeźby pomnikowe i o tematyce religijnej, realizowane najczęściej w betonie, ale wykonywał też prace w drzewie, stiuku, marmurze i brązie. Uważał, że rzeźba powinna być osadzona we właściwym tle i ma być przedstawiona frontalnie.

Każdą pracę, nawet najdrobniejszą, przeżywał bardzo głęboko. „To postać, niestety prawie zapomniana, wielkiego artysty i człowieka. Był człowiekiem o niesłychanej prostocie, szczerości, wspaniałomyślnym w pracy, człowiekiem, który bardzo bolał nad chciwością i zakłamaniem” (wypowiedź artysty-plastyka Marii Mikasz z 13 V 1972).

Na podstawie pierwszego wrażenia oceniano go niekiedy jako człowieka osamotnionego i małomównego. Tymczasem rzeczywistość wyglądała zupełnie inaczej. Ks. Konstanty Kobielus, przyjaciel artysty, tak pisał o nim: „p. Durek był człowiekiem ciekawym. Długie lata nie praktykował, tzn. nie uczęszczał do sakramentów św., ale dużo się modlił; koronki, tj. różańca w życiu nie opuścił. I właśnie jego rzeźby, to był obraz jego duszy. Gdy rzeźbił, do każdej figury się modlił... ogromnie się cieszył, że on pierwszy wyniósł na ołtarze św. Wincentego Pallottiego, którego bardzo kochał. W Ołtarzewie czuł się, jak mówił, najlepiej, jak jeszcze nigdzie indziej za swego życia. [...] Tu uwierzyłem na nowo... odnalazłem radość życia i sens”. 12 IX 1950 został przyjęty do Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego. Ks. Eugeniusz Klimiński wspomina Wojciecha Durka jako osobę rozmodloną, którą można było zawsze spotkać w kaplicy już od wczesnych godzin rannych. Ocenia go jako solidnego, sumiennego i niezmiernie pracowitego człowieka.

W maju 1951 prof. Durek zaczął zapadać na zdrowiu. Pojawiły się ciężkie ataki astmy W czerwcu po silnym ataku został przewieziony do Szpitala św. Łazarza na Woli w Warszawie, gdzie zmarł niespodziewanie 27 VI na zawał serca. 30 VI sprowadzono jego szczątki do kościoła seminaryjnego w Ołtarzewie, gdzie odprawiono officium defunctorum praesente corpore oraz uroczystą Mszę św. Kondukt na cmentarz ołtarzewski poprowadził prowincjał pallotynów, ks. Stanisław Czapla. Tam przemawiali: prowincjał, przedstawiciel KUL oraz przyjaciel p. Durka. Szczątki profesora zostały złożone w pierwszej pallotyńskiej kwaterze, pod ostatnią przez niego zrealizowaną pracą – Pietą. „Spoczął tam wielki artysta i dobry człowiek, który do śmierci przygotował się b. dobrze” (Z kroniki domowej w Ołtarzewie, WPChK 1951, nr 11, s. 158).









Fotografia górna: Kadr z fot. dolnej 1
Fotografia dolna 1: Prof. W. Durek przy pracy w Ołtarzewie, AP 594,1
Fotografia dolna 2: Nieistniejący obecnie ołtarz Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej w Ołtarzewie (w 70. latach XX w. przysłonięty obrazem MB Częstochowskiej); Domański, Zarzycki, dz. cyt., tab. 7
Fotografia dolna 3: Ołtarz bł. Józefa Jankowskiego (w miejscu dawnego MB Trzykroć Przedziwnej)
Fotografia dolna 4: Ołtarz Jezusa Miłosiernego
Fotografie dolne 3-4 wykonał Stanisław Tylus SAC, V 2016
Oprac.: ks. Stanisław Tylus SAC (w biogramie wykorzystano m.in. pracę seminaryjną: Domański Ryszard, Zarzycki Roman, Treści ideowe wystroju plastycznego kościoła seminaryjnego w Ołtarzewie. Rzeźba, malarstwo, witraż, Ołtarzew 1972, mps AP)
Ostatnio zmodyfikowano: 16 czerwca 2016
Uwaga! Opis ikonograficzny dzieł Wojciecha Durka z kościoła w Ołtarzewie nie obejmuje wszystkich prac. Został tu zawężony jedynie do treści pallotyńskich


Indeks zmarłych według daty śmierci

Alfabetyczny indeks zmarłych

Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci

Miejsca spoczynku polskich pallotynów wraz ze zdjęciami


Ci, co odeszli ze Stowarzyszenia

Więzi Kardynała Franciszka Macharskiego z pallotynami


Rocznice pallotyńskich wydarzeń

Ks. Stanisław Jurkowski SAC, duszpasterz polonijny we Francji

Bereza Kartuska
Suchary

Indeksy i biogramy sporządził ks. Stanisław Tylus SAC
Kontakt: stansac@wp.pl
Stan z 11 marca 2024

Wszelkie prawa zastrzeżone! Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie tekstów i fotografii bez zgody autora strony jest zabronione.

Ostatnie zmiany
Nowe biogramy
-(od I 2024):ks. Karny Marek (†14 I 2024), ks. Chwiej Jerzy (†24 I 2024), ks. Nowek Tadeusz (†8 III 2024)

-(2023):ks. Bławat Anastazy (†1 I 2023), ks. Szczotka Marian (†28 I 2023), ks. Czaja Piotr (†25 II 2023), ks. Szczepański Józef (†19 V 2023), ks. Bazan Tadeusz (†15 VI 2023), ks. Borowski Tomasz (†20 VI 2023), ks. Jurkowski Stanisław (†10 II 2023), ks. Kantor Stanisław (†20 VI 2023), br. Kubiszewski Jan (†3 X 2023), ks. Wierzba Jacek (†21 XI 2023), ks. Kozłowski Józef (†26 XI 2023), ks. Rembisz Zbigniew (†7 XII 2023), ks. Bober Szczepan (†24 XII 2023),

-(2022):ks. Charchut Stanisław (†9 II 2022), s. Kirol Regina (†23 II 2022), s. Dziedzic Krystyna (†8 III 2022), ks. Daniel Leszek (†20 III 2022), s. Jasiulewicz Alina (†2 IV 2022), ks. Tomasiński Tadeusz (†1 VI 2022), ks. Matuszewski Stanisław (†23 VI 2022), br. Mystkowski Mieczysław (†1 VII 2022), s. Wenta Teresa (†27 VII 2022), bp Freeman Séamus (†20 VIII 2022), s. Michalik Sylweria (†22 VIII 2022), br. Szporna Wojciech (†5 X 2022), ks. Stasiak Władysław (†29 X 2022).

Liber mortuorum w latach 2020-2024. Przeszłość i przyszłość

1. Krótka historia strony Liber mortuorum
a) Pierwsze biogramy zmarłych pallotynów ukazały się na stronie internetowej WSD Ołtarzew w styczniu 2007 r. Autorem ich był ks. Janusz Dyl SAC, który tworzył je pod niezrealizowaną przez niego „Księgę zmarłych pallotynów”. W maju 2009 r., wraz z przebudową strony internetowej, zostały one zastąpione życiorysami, które również pochodziły z książki ks. Dyla pt. Pallotyni w Polsce w latach 1907-1947, Lublin 2001, s. 397-475. Te krótkie biogramy zostały doprowadzone do lat 1998-99 (nie były też kompletne i nie uwzględniały członków Regii Miłosierdzia Bożego). Od tego czasu ks. Stanisław Tylus SAC sporządził Indeks zmarłych według daty śmierci i dołączył wszystkie brakujące życiorysy zarówno z obu polskich prowincji, jak i Regii Miłosierdzia Bożego. Na stronie Seminarium ołtarzewskiego biogramy te istniały do 2013 r.
b) Nowe, obecnie istniejące biogramy zmarłych pallotynów, zostały napisane przez ks. Stanisława Tylusa SAC. W 2011 r. zostały one umieszczone na stronie http://www.pallotyni.pl, pod nazwą LIBER MORTUORUM. Początkowo były to tylko biogramy polskich pallotynów i przełożonych generalnych Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego oraz życiorysy pallotynek. Poszerzona i poprawiona ich wersja (ale bez pallotynek i przełożonych generalnych pallotynów) została opublikowana drukiem (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013, ss. 694).
c) W latach 2013-15 strona Liber mortuorum (http://pallotyni.eu/Liber.mortuorum/zmarli_index.php) została poszerzona o życiorysy pallotynów i pallotynek pochodzenia polskiego oraz ekspallotynów, którzy zmarli jako księża diecezjalni lub w innym instytucie życia zakonnego. Od listopada 2014 r. dołączone zostały też biogramy pallotynek pracujących w Polsce lub pochodzących z terenów polskich, jak również ich przełożone generalne. W 2015 r. rozszerzono zakres przedmiotowy strony o nowe kategorie: Słudzy Boży spoza Polski i Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Niezależnie od tego uaktualniane były kategorie Polskich pallotynów i Pallotynek, którzy odeszli do wieczności w okresie lat 2013-15. W celu szybszego znalezienia poszukiwanego biogramu przemodelowano Indeks zmarłych według daty śmierci oraz sporządzono nowy Alfabetyczny indeks zmarłych oraz Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci.
d) W listopadzie 2017 r. strona została umieszczona w domenie https://LiberMortuorum.pl/ skąd jej zawartość jest dostępna w serwisach takich jak: http://www.pallotyni.pl, http://sac.org.pl
e) W 2015 r. strona Liber mortuorum aktualizowana była kilkanaście razy. Pojawiło się na niej 88 nowych biogramów, głównie pallotynek (65). Tego roku, praktycznie w 50% istniejących biogramów, zostały wprowadzone liczne uzupełnienia i poszerzenia, a także poprawiono zauważone błędy. Zmiany w poszczególnych biogramach sygnalizowane są informacjami naniesionymi pod konkretnym biogramem. Pod określeniem Zmienione lub Uzupełnione biogramy autor ma na myśli nie tylko istotną lub większą partię zmian, ale i pewne drobne informacje, które pojawiały się niezależnie od ich zaznaczenia. W 2016 r. dodano 28 nowych biogramów, zaś w 2017 r. pojawiło się 14 biogramów.

2. Stan aktualny biogramów
a) W latach 2022-2023 strona Liber mortuorum poszerzyła się o łącznie o 24 biogramy, z których 23 to nowe biogramy polskich pallotynów: ks. Charchut Stanisław (†9 II 2022), ks. Daniel Leszek (†20 III 2022), ks. Tomasiński Tadeusz (†1 VI 2022), ks. Matuszewski Stanisław (†23 VI 2022), br. Mystkowski Mieczysław (†1 VII 2022), br. Szporna Wojciech (†5 X 2022), ks. Stasiak Władysław (†29 X 2022), ks. Bławat Anastazy (†1 I 2023), ks. Szczotka Marian (†28 I 2023), ks. Jurkowski Stanisław (†10 II 2023), ks. Czaja Piotr (†25 II 2023), ks. Szczepański Józef (†19 V 2023), ks. Bazan Tadeusz (†15 VI 2023), ks. Borowski Tomasz (†20 VI 2023), ks. Kantor Stanisław (†20 VI 2023), br. Kubiszewski Jan (†3 X 2023), ks. Wierzba Jacek (†21 XI 2023), ks. Kozłowski Józef (†26 XI 2023), ks. Rembisz Zbigniew (†7 XII 2023), ks. Bober Szczepan (†24 XII 2023). Ukazał się również jeden biogram przełożonych geberalnych i biskupów - bp Freeman Séamus (†20 VIII 2022).

Tabela. Stan aktualny biogramów na koniec grudnia 2014-2024 r.
Kategorie pallotyńskich biogramów

XII
2014

XII
2015

XII
2016

XII
2017

XII
2018

XII
2019

XII
2020

XII
2021
XII
2022
XII
2023
2024
Polscy pallotyni 368 377 387 395 401 404 419 431 442 455 +3
Pallotyni polskiego pochodzenia (*) 14 16 18 18 18 18 18 18 18 18  
Przełożeni generalni i biskupi 19 19 20 22 23 25 25 26 27 27  
Słudzy Boży spoza Polski -- 5 6 6 6 6 6 6 6 6  
Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich (✺) -- 7 11 13 13 13 13 13 13 13  
Ekspallotyni (**) 23 23 25 25 25 25 25 25 25 25  
Pallotynki (przełożone generalne i siostry pracujące w Polsce lub pochodzące z terenów polskich zostały oznaczone znakiem ☼) 47 112 113 114 118 122 127 130 130 130  
Przyjaciele SAC i ci, co odeszli od Stowarzyszenia -- -- 7 8 8 8 9 9 9 9  
Razem 471 559 587 601 612 621 642 658 670 683 +3

b) W latach 2018-2021 strona Liber mortuorum poszerzyła się o 24 nowych biogramów. W grupie Polskich pallotynów i Pallotynek znalazły się następujące biogramy: s. Speransa Joniec (†11 II 2018), s. Teresa Matula (†1 VI 2018), ks. Jerzy Maj (†24 VI 2018), br. Jan Bandoszek (†28 VII 2018), ks. Tadeusz Płonka (†24 VIII 2018), ks. Bogdan Kusznir (†26 VIII 2018), s. Majola Rataj (†6 XI 2018) , s. Jadwiga Waszczeniuk (†17 XI 2018), ks. Józef Świerkosz (†20 XII 2018) , ks. Andrzej Biernacki (†23 XII 2018), s. Władysława Sitarz (†27 IV 2019) , s. Helena Szaniawska (†22 VII 2019), ks. Witalij Wezdeckij (†24 VIII 2019), s. Martyna Gumul (†9 IX 2019), s. Estera Stachnik (†20 IX 2019), ks. Kazimierz Czulak (†29 IX 2019), br. Tadeusz Wojciechowski (†12 XII 2019), ks. Stanisław Kobielus (†3 I 2020), br. Jan Cuper (†18 II 2020), ks. Józef Żemlok (†16 III 2020) i ks. Józef Liszewski (†18 III 2020). ks. Żemlok Józef (†16 III 2020)ks. Liszewski Józef (†18 III 2020), ks. Kantor Wiesław (†5 V 2020)ks. Latoń Jan (†7 V 2020)s. Wołosewicz Wirginitas (†17 V 2020), s. Hetnał Maria (†14 VI 2020), s. Otta Agnieszka (†15 VII 2020), ks. Korycki Jan (†31 VII 2020)ks. Szewczul Jerzy (†6 X 2020), s. Smentoch Kryspina (†14 X 2020), s. Suchecka Zofia (†19 X 2020)ks. Domagała Stefan (†24 X 2020)ks. Dragiel Mirosław (†30 X 2020)ks. Pytka Kazimierz (†5 XI 2020), ks. Domański Ryszard (†10 XI 2020), ks. Młodawski Grzegorz (†22 XI 2020), ks. Lisiak Józef (†27 XII 2020), s. Klekowska Mariola (†27 XII 2020), ks. Dzwonkowski Roman (†30 XI 2020), s. Wojtczak Urszula (†9 I 2021), ks. Błaszczak Jerzy (†15 I 2021), ks. Rykaczewski Tadeusz (†9 II 2021), ks. Czulak Antoni (†23 IV 2021), ks. Daniel Edward (†17 IV 2021), s. Gojtowska Agnieszka (†27 V 2021), ks. Nowak Kazimierz (†14 V 2021), s. Pruszyńska Zefiryna (†1 V 2021), ks. Zając Jan (†4 VII 2021), ks. Kot Jan (†8 VII 2021), ks. Mugobe Banuni Ignace (†26 VII 2021), ks. Kończak Jan (†11 VIII 2021), ks. Stachera Kazimierz (†24 VIII 2021), ks. Orlikowski Stanisław (†9 X 2021) i br. Dziczkiewicz Franciszek (†21 X 2021). Grupę Przełożonych Generalnych i pallotyńskich biskupów reprezentują: bp Konrad Walter (†20 IX 2018), bp Thomas Thennatt (†14 XII 2018), bp Alojzy Orszulik (†21 II 2019) i abp Hoser Henryk (†13 VIII 2021).

c) W latach 2018-19 autor strony przeprowadził kwerendę materiałów zawartych w archiwum domu pallotyńskiego w Gdańsku (dom przy ul. Elżbietańskiej). Niezależnie od tego, trwała kwerenda materiałów w Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie. Szerokiemu badaniu poddawane były materiały, które autor strony pozyskał wcześniej w Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie, w Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu i w Archiwum Sekretariatu Prowincji Zwiastowania Pańskiego w Poznaniu. Wiele nowych informacji autor otrzymał od osób prywatnych i instytucji. Istniejące biogramy są systematycznie wzbogacane o fotografie, zarówno portretowe, jak i grupowe (sytuacyjne). Zdjęcia pochodzą głównie ze zbiorów Archiwum Prowincji Chrystusa Króla, ale i wielu osób prywatnych, którym pragnę jeszcze raz serdecznie podziękować

3. Zrealizowane plany z ubiegłych lat (zapowiadane i niezapowiadane)
a) Z dniem 12 stycznia 2015 r. zostały wymienione na stronie Liber mortuorum wszystkie dotychczasowe wersje życiorysów pallotynów polskich zmarłych do 2012 r. W ich miejsce wprowadzono biogramy zaczerpnięte z publikacji autora strony (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013). Inne kategorie pozostały bez zmian.
b) Zgodnie z zapowiedziami od sierpnia 2015 r. włączane są stopniowo do strony Liber mortuorum biogramy niemieckich pallotynów, działających przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Na chwilę obecną włączono biogramy 13 niemieckich pallotynów, umieszczając przy ich nazwisku symbol ✺.
c) Spośród nie sygnalizowanych wcześniej zmian na stronie Liber mortuorum pojawiła się od maja 2015 r. nowa grupa biogramów, to jest pallotyńskich sług Bożych spoza Polski. Obecnie w jej ramach można znaleźć 6 biogramów. Są to życiorysy: bł. Richarda Henkesa (†1945), bł. Elisabetty Sanny Porcu (†1857), Josefa Englinga (†1918), Josefa Kentenicha (†1968), Franza Reinischa (†1942) i bpa Heinricha Vietera (†1914).
d) Wśród nowych inicjatyw, nie sygnalizowanych wcześniej, należy wymienić dział Materiały źródłowe. Dział ma za zadanie poszerzać naszą wiedzę na temat życia i działalności zmarłego.
e) Dołączono również Miejsca spoczynku polskich pallotynów. Jest to alfabetyczny układ według miejsc pochówków, w których złożono zmarłych Współbraci. Obejmuje zarówno obszar Polski, jak i całego świata. Na końcu listy umieszczono też miejsca pochówków pallotynów z niemieckiej Prowincji Świętej Trójcy, spoczywających na ziemi polskiej, pallotynek i ekspallotynów. Pierwotna wersja została umieszczona 31 października 2015 r.
f) W styczniu 2016 r. umieszczono na stronie Liber mortuorum biogram ks. Antoniego Słomkowskiego †1982, kapłana archidiecezji gnieźnieńskiej, profesora i rektora KUL (i materiały źródłowe, którymi są jego wspomnienia na temat kontaktów z pallotynami), zapoczątkowując w ten sposób grupę przyjaciół SAC. Grupa aktualnie obejmuje 8 nazwisk i będzie ona stopniowo realizowana w najbliższych latach.
g) Uzupełniono i poszerzono biografie w kategorii Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich i Pallotyńscy słudzy Boży spoza Polski. Kontynuowane będą dalsze prace nad uzupełnianiem i poszerzaniem dotychczasowych biogramów, bowiem kwerenda materiałów archiwalnych dostarcza wiele nowych i nieznanych do tej pory informacji.
h) Na początku 2016 r. dołączono do strony Liber mortuorum zestawienie chronologiczne, które zostało zatytułowane: Rocznice pallotyńskich wydarzeń przypadających w 2016 roku. Autor strony zestawił wydarzenia, jakie dokonały się w latach: 1916 (100 lat temu), 1941 (75 lat temu), 1966 (50 lat temu) i 1991 (25 lat temu). W 2020 r. w miejsce w.w. Rocznic pojawi się Kalendarium pallotyńskie, które autor systematycznie publikuje na swoim profilu FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012227057005.
i) Spośród innych planów zrealizowanych planów było zakończenie Kalendarium dziejów Regii Miłosierdzia Bożego (1946-2019).

5. Uwagi i prośba o materiały
Wszystkich zainteresowanych biogramami zmarłych pallotynów lub pallotynek proszę o ewentualne spostrzeżenia i uwagi dotyczące treści biogramu lub innych kwestii. Ponadto zachęcam Wszystkich do przekazywania fotografii, informacji lub materiałów (jeśli trzeba, oczywiście do zwrotu) na adres e-mailowy: stansac@wp.pl lub listownie na adres: Pallotyński Instytut Historyczny, ul. Skaryszewska 12, 03-802 Warszawa.

Stroną techniczną Liber mortuorum już od 15 lat (od 2009 r.) zajmuje się Pan Donat Jaroszewski. Za lata współpracy, cierpliwość i wszelaką pomoc w tym zakresie jestem Mu bardzo wdzięczny.

Warszawa 28 I 2024
Stanisław Tylus SAC

Ksiądz dr Stanisław Tylus przy relikwiach św. Wincentego Pallottiego w kościele SS. Salvatore in Onda przy via dei Pettinari w Rzymie

Autor strony przy relikwiach św. Wincentego Pallottiego w kościele SS. Salvatore in Onda przy via dei Pettinari w Rzymie (8 XII 2014)





W Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu (7 II 2015)
30. rocznica święceń kapłańskich. Ołtarzew 10 V 2016 Księdza Stanisława Tylusa

30. rocznica święceń kapłańskich. Ołtarzew 10 V 2016. Od lewej księża: Waldemar Seremak, Jerzy Suchecki, Marian Kowalczyk, Tadeusz Pawłowski, Zbigniew Rembisz, Józef Targosz, Andrzej Majchrzak, Stanisław Tylus, Krzysztof Wojda, Kazimierz Szczepanik, Józef Nowak, Edward Grudziński, Wojciech Pietrzak, Edward Szram i br. Franciszek Dziczkiewicz

TYLUS STANISŁAW, LEKSYKON POLSKICH PALLOTYNÓW (1915-2012), APOSTOLICUM Ząbki – PALLOTTINUM Poznań 2013, ss. 694Leksykon polskich pallotynów 1915-2012

Publikacja Leksykon polskich pallotynów zawiera 356 biogramów polskich pallotynów zmarłych w latach 1915-2012. W książce został zastosowany układ alfabetyczny. Do biogramów zostały dołączone fotografie portretowe. Pod każdym biogramem została zamieszczona literatura, zawierająca bibliografię przedmiotową. Publikację zamyka indeks osobowy.

Podstawę źródłową niniejszej pracy stanowią akta osobowe zgromadzone w: Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Sekretariatu Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu, Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie i Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy zostały uwzględnione „Wiadomości Polskiej Prowincji SAK” (do 1993), „Wiadomości Prowincji Chrystusa Króla” (1993-2012), „Annuntianda. Biuletyn Prowincji Zwiastowania Pańskiego SAK” (1994-2012). Pomocne okazały się katalogi stowarzyszenia i prowincji polskich, czasopisma wydawane przez pallotynów i kroniki poszczególnych domów. Nie bez znaczenia były również relacje ustne żyjących członków stowarzyszenia i przedstawicieli rodzin zmarłych.

Zmarli współbracia tworzyli pallotyńską historię i byli nieomal wszechobecni w wielu dziedzinach polskiej kultury XX-XXI w., np. w nauce, literaturze i wszelkiego rodzaju piśmiennictwie oraz w działalności edukacyjnej, wychowawczej i wydawniczej, a także w pracach na rzecz emigracji, misji i apostolstwa świeckich. Pośród nich są postacie bardzo znane, które wywarły duży wpływ na dzieje Kościoła polskiego, m.in.: ks. Alojzy Majewski, ks. Wojciech Turowski czy Sł. B. ks. Stanisław Szulmiński, albo przeszły do historii Polski dzięki wielkiej miłości do Ojczyzny, jak Bł. ks. Józef Stanek czy ks. Franciszek Cegiełka i wielu innych.

Jednak w Leksykonie znajdują się nie tylko ci najwięksi, ale wszyscy, którzy żyli i działali w polskich strukturach stowarzyszenia w kraju i poza nim. O każdym z nich, nawet najskromniejszym bracie, kleryku czy nowicjuszu, możemy dowiedzieć się wszystkiego, co można było wydobyć ze źródeł i opracowań.

Książka jest już niedostępna w sprzedaży.