Liber mortuorum

Księga zmarłych polskich pallotynów i pallotynek

Dziś, to jest 20 maja 2024, mija rocznica śmierci:
br. Szczepan Orlikowski (†2004)
ks. Tadeusz Mika (†2014)

Wczoraj, to jest 19.05.2024, miała miejsce rocznica śmierci:
ks. Giacinto Cardi (†1956)
ks. Bronisław Wiater (†1963)
s. Eligia Rembowska (†1998)
ks. Józef Szczepański (†2023)

W dniu jutrzejszym, to jest 21.05.2024, przypada rocznica śmierci:
Brak wspomnienia zmarłych

BARTKOWIAK Wiktor (1911 – 1975), ksiądz, kapelan Batalionów Chłopskich na Podlasiu, ps. Sokół, kapelan zgrupowania „Kryska” AK (rejon VI Obwodu Praga), ps. Wiktor, kapelan obozu przejściowego na ul. Skaryszewskiej w Warszawie i w Pruszkowie, profesor i dyrektor Collegium Marianum, profesor seminarium w Ołtarzewie, sekretarz Ośrodka Studiów Pallotyńskich, mistrz nowicjatu, rekolekcjonistaBARTKOWIAK Wiktor (1911 – 1975), ksiądz, kapelan Batalionów Chłopskich na Podlasiu, ps. Sokół, kapelan zgrupowania „Kryska” AK (rejon VI Obwodu Praga), ps. Wiktor, kapelan obozu przejściowego na ul. Skaryszewskiej w Warszawie i w Pruszkowie, profesor i dyrektor Collegium Marianum, profesor seminarium w Ołtarzewie, sekretarz Ośrodka Studiów Pallotyńskich, mistrz nowicjatu, rekolekcjonista

Urodził się 1 VIII 1911 w Racocie, w parafii Gryżyna, w archidiecezji poznańskiej, jako najstarszy syn Franciszka i Barbary z d. Buksch. Jego ojciec był kołodziejem i pracował w miejscowym majątku ziemskim, a 2 lata później w Błociszewie. Udzielał się politycznie i społecznie. W 1921 za udział w strajku rolnym został zwolniony z pracy i przeniósł się na przedmieście Starogardu Gdańskiego, gdzie kupił dwa hektary ziemi, dom i założył zakład kołodziejski. Wiktor szkołę powszechną rozpoczął w Błociszewie, a ukończył w Żabnie k. Starogardu. Po korepetycjach z języka łacińskiego i matematyki u ks. Jana Doeringa, miejscowego dziekana, na podstawie egzaminu został przyjęty do III klasy pallotyńskiego Collegium Marianum w Wadowicach we IX 1925. Nowicjat rozpoczął 21 VIII 1930 w Sucharach, otrzymując sutannę z rąk ks. Wojciecha Turowskiego. Po nowicjacie ukończył gimnazjum egzaminem maturalnym w 1933. Pierwszą profesję złożył 19 III 1933, a wieczną 19 III 1936. Studia filozofii odbył w Sucharach (1933-34) i Kleczy Dolnej (1934-35), a teologii w Sucharach (1935-36) i Ołtarzewie (1936-39). Święcenia kapłańskie otrzymał 11 VI 1938 w katedrze w Warszawie z rąk abpa Stanisława Galla. Bezpośrednio po święceniach zamieszkał w Warszawie przy ul. Skaryszewskiej 12 i został skierowany na studia specjalistyczne UW, na Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, na sekcję biologii.

Po wybuchu wojny zaangażował się w działalność konspiracyjną. Był wówczas wikariuszem w parafii Huszcza k. Białej Podlaskiej (1940-42). Tam nawiązał kontakt z Batalionami Chłopskimi, przyjmując ps. Sokół. Latem 1942 przeniósł się do Warszawy do domu przy ul. Długiej, a następnie na ul. Skaryszewską. Był kapelanem czerniakowskiego zgrupowania „Kryska” AK pod ps. Wiktor. Kontynuował studia specjalistyczne na tajnych kompletach UW. Od IX 1942 do wybuchu powstania warszawskiego pełnił funkcję oficjalnego kapelana z ramienia abpa krakowskiego Adama Stefana Sapiehy w obozie przejściowym przy ul. Skaryszewskiej 8, który mieścił się obok domu pallotyńskiego. Stanowił on punkt etapowy niemieckiego urzędu pracy (Arbeitsamtu), skąd wywożono Polaków na przymusowe roboty do Niemiec.

Tu zorganizował zaplecze współpracowników duchownych i świeckich, pomagających mu w dziele pomocy duszpasterskiej i materialnej dla uwięzionych. Spośród osób świeckich należy wspomnieć tu bezpośredniego współpracownika ks. Bartkowiaka i intendenta obozu Jana Kozika, architekta Stanisława Marzyńskiego (†1992) z żoną, właściciela baru przy ul. Kijowskiej Stanisława Przewoźniaka, Jadwigę Przesmycką (Wilczyńską) i studenta biologii z tajnych kompletów uniwersyteckich Józefa Lemańczyka (Kiedrowskiego). Ks. Bartkowiak nie tylko odprawiał niedzielną mszę, spowiadał, błogosławił małżeństwa i pocieszał uwięzionych, błogosławił odjeżdżających na przymusowe prace do Niemiec, wygłaszając pożegnalne przemówienia, rozdzielając dewocjonalia, książeczki do nabożeństwa i obrazki Jezusa Miłosiernego z napisem: „Jezu ufam Tobie”. Nawiązywał też kontakty z rodzinami uwięzionych. Czasami udawało mu się załatwić komuś zwolnienie z obozu, najczęściej za odpowiednim okupem lub przez zamianę – zgłaszali się księża, bracia i siostry zakonne. Byli to tajni emisariusze wysyłani z okupowanego kraju do środowisk polskich w III Rzeszy, gdzie oprócz normalnej pracy trudnili się duszpasterstwem wśród wywiezionych. Ks. Bartkowiak odbierał od nich przysięgę. Z wywiezionymi do Niemiec utrzymywał kontakt listowny, a w miarę możliwości i potrzeb wysyłał im paczki świąteczne z różnymi drobiazgami, opłatkiem, nawet z książkami, w czym pomagali mu ks. Józef Szykowski, ówczesny rektor domu na Pradze, br. Wacław Rygielski, furtian, a dorywczo ks. Władysław Zbłowski i Adam Wiśniewski. Na święta Bożego Narodzenia setki paczek ze słodyczami przygotowywały firmy Wedel i Fuchs. Na pokrycie kosztów przesyłek ks. Bartkowiak urządzał kwesty na bazarze skaryszewskim i wśród znajomych. Finansowo działalność ks. Bartkowiaka wspierała też Kuria Metropolitalna Warszawska. Władzom Polski podziemnej przekazywał informacje o Polakach wywiezionych do Niemiec. Miał też duże zasługi w ratowaniu Żydów, zaopatrując ich w dewocjonalia, a nawet w wodę utlenioną do rozjaśniania włosów.

Zgłosił swoją gotowość wyjazdu z posługą duszpasterską dla Polaków wywiezionych na przymusowe roboty do III Rzeszy, ale ze względu na młody wiek jego prośba została odrzucona przez prowincjała Jana Maćkowskiego. 18 VIII podczas powstania warszawskiego został wywieziony z miasta wraz z ludnością cywilną do obozu przejściowego dla ludności warszawskiej w Pruszkowie, gdzie dobrowolnie przez prawie 3 miesiące spełniał posługi religijne i spieszył z pomocą materialną uwięzionym (do 16 I 1945). Mianował go tam kapelanem bp sufragan warszawski Antoni Szlagowski, gdy 18 VIII wizytował obóz w towarzystwie gen. Ericha von dem Bacha-Zelewskiego (pomocnikami Bartkowiaka zostali pallotyńscy księża: prowincjał Jan Maćkowski i Marian Sikora). Po rozwiązaniu obozu ks. Bartkowiak został przewieziony do Krakowa. Abp Sapieha zaprosił go do siebie 24 XII 1945, wyrażając mu wdzięczność za wszystkie prace, które wykonał w obozach przejściowych. Swoją okupacyjną działalność własnoręcznie spisał i zostawił w Archiwum Prowincjalnym.

Już wówczas po przyjeździe do Krakowa kontynuował studia specjalistyczne na tajnym jeszcze UJ, otrzymując w 1946 tytuł magistra biologii (na podstawie pracy Zdolność odróżniania nasyceń barw przez żółwie, 1945; w języku angielskim: The ability of Tortoises to discriminate colour saturations, „Bulletin de l'Académie Polonaise des Sciences et des Lettres. Classe des Sciences Math. et Nat. Sciences Naturelles” 2(1949) nr 1-2, s. 21-58). Zaraz otrzymał ofertę asystentury przy Katedrze Psychologii i Etiologii Zwierząt UJ. Od 1947 uczył biologii w Collegium Marianum w Wadowicach, gdzie w latach 1950-52 pełnił funkcję dyrektora szkoły, aż do zlikwidowania jej przez władze państwowe, oraz rektora domu (1950-53). Wykładał w WSD w Ołtarzewie. Był także sekretarzem Ośrodka Studiów Pallotyńskich (przez 3 kadencje) i kierownikiem domu rekolekcyjnego w Otwocku. W latach 1961-64 pełnił funkcję mistrza nowicjatu w Ząbkowicach Śląskich. Po 1965 był diecezjalnym duszpasterzem niewiast w archidiecezji warszawskiej i kierownikiem wielu żeńskich instytutów doskonałości (zwłaszcza dla przełożonych), udzielając rad i prowadząc kierownictwo duchowe. Ostatnim miejscem, w którym przebywał od 1971 jako ojciec duchowny nowicjatu i domu oraz kapelan klarysek od wieczystej adoracji Najświętszego Sakramentu, były Ząbkowice. Tam przez ostatnie 2 lata chorował (rak jelit), przebywając niedługi czas w domu rodzinnym i ostatnie tygodnie w szpitalu, a potem w domu poznańskim. Jeszcze 9 V 1975 odprawił mszę w towarzystwie ks. rektora Andrzeja Chełkowskiego, a o godz. 14.00 stracił już przytomność.

Zmarł 10 V w Poznaniu, w święto Królowej Apostołów, o godz. 1.00 w nocy. Uroczystości pogrzebowe odbyły się 14 V. Mszy świętej przewodniczył ks. Eugeniusz Weron, kolega kursowy zmarłego, a homilię wygłosił prowincjał ks. Józef Dąbrowski. Kaznodzieja mówił m.in., że ks. Wiktor był ogromnie przywiązany do stowarzyszenia – do ostatniej chwili interesował się jego sprawami i był włączony w porządek dnia. „We wszystkich kontaktach z ludźmi występował jako kapłan, który przekazuje wartość Ewangelii. Był Chrystusowym kapłanem – był tym, który uważał się za wybranego przez Chrystusa [...] Wyróżniał się również godną podziwu pracowitością. Starczyło mu czasu na modlitwę, rozmowę, na przygotowanie pisemne każdej konferencji [...] Śp. ks. Wiktor Bartkowiak otrzymał tę wielką łaskę, że aż do ostatniego dnia życia mógł sprawować Najświętszą Ofiarę”. We mszy brało udział 51 księży; w liturgii pogrzebowej uczestniczyła rodzina, krewni, przyjaciele, bracia, klerycy, siostry zakonne i inni. Po mszy rektor domu poznańskiego, ks. Chełkowski, odśpiewał modlitwy żałobne. Został pochowany w pierwszej kwaterze pallotyńskiej na cmentarzu junikowskim w Poznaniu. Ceremoniom pogrzebowym na cmentarzu przewodniczył ks. Mirosław Zadrożny, który nad grobem złożył wyrazy współczucia rodzinie zmarłego.

Był nadzwyczaj zdolnym i bardzo pracowitym kapłanem. Swoje wykłady z biologii na Kopcu prowadził z pasją i znajomością przedmiotu, będąc równocześnie bardzo wymagającym w stosunku do młodzieży. Miał ambicje uczynienia z Collegium Marianum szkoły o najwyższym poziomie w całym krakowskim kuratorium. Zabiegał równocześnie o patriotyczne i religijne wychowanie młodzieży. Jako kapłan starał się, aby nie było rozdźwięku pomiędzy tym, co głosił, a jego osobistym życiem, czego też wymagał od innych, mając nieraz odwagę nazywania problemów po imieniu, choć z dobrocią, z tego powodu musiał czasem cierpieć. Pod koniec życia naznaczony stygmatem cierpienia, świadomie mawiał, że swoje cierpienia łączy z cierpieniami Chrystusa.

Ostatnio zmodyfikowano: 12 stycznia 2015 (uzupełniono 3 grudnia 2018)
Tekst biogramu: Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów (1915-2012), Ząbki 2013, 35-37


Materiały źródłowe

Przemówienie ks. Tadeusza Madonia wygłoszone w pallotyńskim kościele w Ząbkowicach Śląskich w czasie Mszy św. 12 V 1975, „Nasze Życie” 1975, nr 10, s. 110-115 (bez części biograficznej).

„Pójdź sługo dobry i wierny, ponieważ w małych rzeczach byłeś wierny, nad wielkimi cię postawię” (Mt 25,21)

Drodzy Współbracia!
Najmilsi w Chrystusie!
Żegnamy bezpowrotnie, chociaż tylko na czas niejaki, osobę naszego księdza magistra Wiktora Bartkowiaka. Wydaje się to być rzecz zwyczajna, boć przecież to, że ludzie się rodzą i umierają, wydaje się być czymś tak zwyczajnym, normalnym. Taka wydaje się być kolej rzeczy. Ale to jest tylko pozór. Każda bowiem śmierć to ważne wydarzenie, wydarzenie pełne tajemnicy, bo poprzez śmierć zostajemy wprowadzeni w nową rzeczywistość, rzeczywistość Istoty Najwyższej.

Co możemy powiedzieć o śp. ks. Bartkowiaku? Powiedzieć coś o człowieku jest rzeczą bardzo trudną. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że najbardziej intymne sprawy życia człowieka są niedostępne dla innych. Nie znamy przeważnie motywów ludzkiego działania. Po drugie dlatego, że bogactwa życia ludzkiego nie da się wypowiedzieć w kilku chociażby najbardziej treściwych zdaniach, a tym bardziej, gdy się kogoś bliżej zna. To co się powie jest i będzie zawsze jakieś fragmentaryczne.

Po ludzku sądząc, a miejmy nadzieję, że ten sąd ludzki jest prawdziwy, możemy powiedzieć, że ks. Bartkowiak umarł pięknie, piękną miał śmierć. Na śmierć był przygotowany, umierał świadomie. Ostatnią konferencję, jaką wygłosił w swoim życiu do członków naszej pallotyńskiej wspólnoty w Ząbkowicach, była konferencja o śmierci. Mówił wtedy tak, jakby był w natchnieniu, z wielką wiarą i ogniem. Zmarł w dniu, to też chyba nie przypadek, Matki Bożej, bo w sobotę i to nie w byle jaką sobotę, ale w uroczystość Królowej Apostołów – Patronki Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego. Jeśli prawdziwe jest to powiedzenie „Jakie życie taka śmierć”, to sprawdza się ono na osobie ks. Wiktora Bartkowiaka. Piękną miał śmierć ks. Bartkowiak, ale i piękne było jego życie. Był człowiekiem, który czuł wielką odrazę do wszelkiego grzechu, zła, a był wielbicielem wszelkiego dobra, wszystkiego, co dobre i szlachetne.

[opuszczona została część przemówienia poświęcona biografii ks. Bartkowiaka]

Kim był, najmilsi, śp. ks. magister Wiktor Bartkowiak? Był prawym człowiekiem, to fakt, ale przede wszystkim był kapłanem Chrystusowym, był kapłanem Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego, był Pallotynem! A jakimi cechami się odznaczał? Jako kapłana cechowała go przede wszystkim głęboka i żywa wiara, autentyzm i radykalizm ewangeliczny oraz wprost dziecięce umiłowanie Boga, Chrystusa, Matki Najświętszej, św. Wincentego Pallottiego – założyciela Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego, którego życie znał bardzo dokładnie, jak rzadko kto z członków – umiłowanie Stowarzyszenia, Kościoła i Ojczyzny.

Odznaczał się żywą wiarą. To znaczy przejawy życia doczesnego widział, rozważał, rozwiązywał z Bogiem, odnosił wszystko do Boga. Starał się pełnić swoje posłannictwo jako kapłan w sposób jak najbardziej autentyczny, to znaczy starał się, aby nie było rozdźwięku pomiędzy tym czego innych nauczał, co głosił, czego od innych z całą stanowczością wymagał, a jego osobistym życiem. Dobrą Nowinę głosił przede wszystkim swoim osobistym życiem.

W postępowaniu cechował go radykalizm ewangeliczny, to znaczy, że Ewangelię odczytywał dosłownie i tak starał się realizować jej wskazania we własnym życiu, i chciał, aby inni też tak Ewangelię odczytywali i według jej wskazań układali swoje życie. Dlatego dla niego nie było małych spraw. Był wymagającym, gdy chodzi o siebie, ale i miał odwagę żądać od innych. Miał odwagę nazwać zawsze rzecz po imieniu: Czerni nie nazywał bielą, a bieli czernią. Czynił to zawsze ze spokojem i Bożą, ujmującą za serce dobrocią. Z tego też powodu musiał niekiedy cierpieć.

Świętej pamięci ks. magister Wiktor Bartkowiak był zakochany w Bogu, w Chrystusie, nadzwyczaj czcił Maryję i żywił głęboką cześć dla św. Założyciela Wincentego Pallottiego. Prowadził głębokie życie w zjednoczeniu z Bogiem. Ono tłumaczy tak bogatą jego działalność życiową, bo właśnie ono stanowiło źródło jego działalności. Ile np. ten człowiek zapisał stron w swoim życiu zarówno piórem jak i maszyną. Kochał Boga nade wszystko. Dla Niego żył i działał.

Żył dla Boga, żył dla Chrystusa, z Chrystusem, mało – żył Chrystusem. Żył Chrystusem, tym Eucharystycznym, bo codziennie, nawet i w ostatnim dniu swego życia, z wielkim nabożeństwem, długo się przedtem przygotowując, sprawował Ofiarę Mszy św. Po Mszy św. odprawiał dziękczynienie. Na to zawsze miał czas. Żył Chrystusem. Żył jego słowem, jego nauką, chciał się jak najbardziej upodobnić do Chrystusa. Wskazania Chrystusowe starał się realizować w sposób możliwie jak najbardziej dosłowny. Stąd, jak wspominaliśmy, cechował go radykalizm ewangeliczny. Wszystko łączył z Chrystusem, do niego chciał się upodobnić możliwie jak najbardziej.

Z ks. magistrem Bartkowiakiem miałem szczęście zetknąć się bliżej dwa razy w życiu; raz jako jego uczeń liceum ogólnokształcącego, a drugi raz, nie na długo już przed metą jego życia. Otóż na kilka tygodni przed śmiercią, w przystępie szczerości zwierzył mi się, że już od kilku miesięcy bardzo, a bardzo cierpi. Mówiąc to jakoby się zreflektował, że za dużo powiedział. Spojrzawszy przeto zaraz na krzyż, wiszący nad nim na ścianie, bo już wtedy odpoczywał chwilami leżąc, powiedział, że swoje cierpienia należy łączyć z cierpieniami Chrystusa. A później zwierzał się dalej mówiąc, że jego cierpienia były czasem tak wielkie, że nie mogąc ich znieść, nie mogąc sobie znaleźć miejsca w cierpieniach, czołgał się wówczas na kolanach wokół swego biurka w pokoju, prosząc tym samym Chrystusa o cierpliwość i wytrwanie w cierpieniach. Łączył swoje cierpienia z cierpieniami Chrystusa. Nie skarżył się i to tak dalece, że współbracia długi czas nie wiedzieli o stanie jego ciężkiej choroby. Dowiedzieliśmy się wtedy, gdy się już nie dało niczego ukryć. Żył z Chrystusem. A wiemy najmilsi, że tego rodzaju postawy nie zdobywa się w jednej chwili. Śp. ks. Bartkowiak wypracował sobie taką postawę dzięki zjednoczeniu z Chrystusem. Wskazaniami Chrystusa kierował się w swoim osobistym życiu.

Mówiąc o śp. Zmarłym nie można chociaż krótko nie wspomnieć o tym, że miał wielkie nabożeństwo, zaufanie i cześć dla Matki Bożej. Jej ufał, szerzył Jej cześć. Był kapłanem maryjnym. Znamienne między innymi jest to, że wszystkim zalecał oddanie się Maryi, a zwłaszcza duszom pragnącym większej doskonałości, duszom pragnącym służyć Bogu w dziewictwie, w doskonałej czystości. Naśladował wiernie w tym względzie św. Ojca i Założyciela, św. Wincentego Pallottiego.

Kochał Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego, do którego należał. Odznaczał się wielkim przywiązaniem do Stowarzyszenia i wprost miłością. W Stowarzyszeniu, w którym szereg odpowiedzialnych funkcji [pełnił], w którym ze względu na wielką subtelność swojej osoby nie miał łatwego życia, wytrwał do końca. Był kapłanem przejętym duchem i ideałami Stowarzyszenia, jak rzadko który z księży. Nie dał Stowarzyszeniu złota, ale dał mu swoje ofiarne, pracowite i świątobliwe życie.

Poprzez Stowarzyszenie, poprzez Kościół, którego interesów zawsze bronił, oddał swoje życie Bogu. Oddał swoje życie bliźnim, bo im w sposób tak niezmordowany służył swoją pracą. Był człowiekiem wielkiej pracy.

Był osobowością bogatą, człowiekiem wewnętrznie bardzo głębokim. To też nic dziwnego, że kto jakoś bliżej się z nim zetknął, bez wahania poddawał się jego kierownictwu duchowemu.

Kiedy go dziś żegnamy jest nam żal, że go tracimy, ale równocześnie cieszymy się, że mieliśmy tak szlachetnego kapłana, wiernego syna Kościoła i Ojczyzny.

Dlaczego najmilsi o tym wspominamy? Niekiedy mamy ostrzeżenia takiego czy innego rodzaju odnośnie do życia poszczególnych kapłanów. Gorszymy się postawą nieodpowiednich kapłanów, tymczasem mamy przed sobą kapłana, który cenił swoje kapłaństwo, który swoją postawą był zbudowaniem, nie tylko dla wiernych, ale i dla swoich braci kapłanów. Jest naszą chlubą. Żegnamy go dziś z żalem, ale i z radością, z dumą. Cieszymy się, że mieliśmy tak zacnego kapłana.

Mirabilius est Deus in sanctis suis. Przedziwny jest Bóg w świętych swoich” (Ps 67,36). Przedziwne są dary, którymi obdarzył Bóg ks. Wiktora. Pragniemy serdecznie podziękować dziś Trójcy Przenajświętszej za dary, którymi obdarowała śp. ks. magistra Bartkowiaka, a przez niego Stowarzyszenie i cały Kościół.

W imieniu tutejszej wspólnoty pallotyńskiej, w imieniu trzech ostatnich kursów nowicjackich, dla których był powiernikiem i ojcem duchownym, w imieniu tych wszystkich, którzy go znali i korzystali z jego posługi, i w imieniu własnym, składam wyrazy hołdu, czci i wielkiej wdzięczności. Miejmy nadzieję, że Chrystus, Matka Boża i św. Józef wyszli na jego spotkanie, że z rąk Chrystusa otrzymał zasłużoną nagrodę, że z ust Chrystusa, swego Mistrza, usłyszał te przepiękne słowa: „Pójdź sługo dobry i wierny. A ponieważ w małych rzeczach byłeś wierny, nad wielkimi cię postawię. Wejdź do wesela Pana twego”. Pokój Chrystusowy niech będzie jego udziałem. Amen.

Ks. Tadeusz Madoń SAC

*************

Józef Pierzchalski, Ojcze Duchowny, „Nasze Życie” 1975, nr 10, s. 109.

Ojcze Duchowny

Pragnienie pracy trawiło Cię,
Tak byłeś wiernym do ostatnich chwil.
Chciałeś nas uczyć i prowadzić
Do końca już niewielu mil.

Byłeś tak wiernym i tak spokojnym,
Bo w sercu Twoim pokój był.
Pragnąłeś zawsze woli Ojca
I On na zawsze w Tobie był.kl. Józef Pierzchalski


Indeks zmarłych według daty śmierci

Alfabetyczny indeks zmarłych

Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci

Miejsca spoczynku polskich pallotynów wraz ze zdjęciami


Ci, co odeszli ze Stowarzyszenia

Więzi Kardynała Franciszka Macharskiego z pallotynami


Rocznice pallotyńskich wydarzeń

Ks. Stanisław Jurkowski SAC, duszpasterz polonijny we Francji

Bereza Kartuska
Suchary

Indeksy i biogramy sporządził ks. Stanisław Tylus SAC
Kontakt: stansac@wp.pl
Stan z 11 marca 2024

Wszelkie prawa zastrzeżone! Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie tekstów i fotografii bez zgody autora strony jest zabronione.

Ostatnie zmiany
Nowe biogramy
-(od I 2024):ks. Karny Marek (†14 I 2024), ks. Chwiej Jerzy (†24 I 2024), ks. Nowek Tadeusz (†8 III 2024)

-(2023):ks. Bławat Anastazy (†1 I 2023), ks. Szczotka Marian (†28 I 2023), ks. Czaja Piotr (†25 II 2023), ks. Szczepański Józef (†19 V 2023), ks. Bazan Tadeusz (†15 VI 2023), ks. Borowski Tomasz (†20 VI 2023), ks. Jurkowski Stanisław (†10 II 2023), ks. Kantor Stanisław (†20 VI 2023), br. Kubiszewski Jan (†3 X 2023), ks. Wierzba Jacek (†21 XI 2023), ks. Kozłowski Józef (†26 XI 2023), ks. Rembisz Zbigniew (†7 XII 2023), ks. Bober Szczepan (†24 XII 2023),

-(2022):ks. Charchut Stanisław (†9 II 2022), s. Kirol Regina (†23 II 2022), s. Dziedzic Krystyna (†8 III 2022), ks. Daniel Leszek (†20 III 2022), s. Jasiulewicz Alina (†2 IV 2022), ks. Tomasiński Tadeusz (†1 VI 2022), ks. Matuszewski Stanisław (†23 VI 2022), br. Mystkowski Mieczysław (†1 VII 2022), s. Wenta Teresa (†27 VII 2022), bp Freeman Séamus (†20 VIII 2022), s. Michalik Sylweria (†22 VIII 2022), br. Szporna Wojciech (†5 X 2022), ks. Stasiak Władysław (†29 X 2022).

Liber mortuorum w latach 2020-2024. Przeszłość i przyszłość

1. Krótka historia strony Liber mortuorum
a) Pierwsze biogramy zmarłych pallotynów ukazały się na stronie internetowej WSD Ołtarzew w styczniu 2007 r. Autorem ich był ks. Janusz Dyl SAC, który tworzył je pod niezrealizowaną przez niego „Księgę zmarłych pallotynów”. W maju 2009 r., wraz z przebudową strony internetowej, zostały one zastąpione życiorysami, które również pochodziły z książki ks. Dyla pt. Pallotyni w Polsce w latach 1907-1947, Lublin 2001, s. 397-475. Te krótkie biogramy zostały doprowadzone do lat 1998-99 (nie były też kompletne i nie uwzględniały członków Regii Miłosierdzia Bożego). Od tego czasu ks. Stanisław Tylus SAC sporządził Indeks zmarłych według daty śmierci i dołączył wszystkie brakujące życiorysy zarówno z obu polskich prowincji, jak i Regii Miłosierdzia Bożego. Na stronie Seminarium ołtarzewskiego biogramy te istniały do 2013 r.
b) Nowe, obecnie istniejące biogramy zmarłych pallotynów, zostały napisane przez ks. Stanisława Tylusa SAC. W 2011 r. zostały one umieszczone na stronie http://www.pallotyni.pl, pod nazwą LIBER MORTUORUM. Początkowo były to tylko biogramy polskich pallotynów i przełożonych generalnych Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego oraz życiorysy pallotynek. Poszerzona i poprawiona ich wersja (ale bez pallotynek i przełożonych generalnych pallotynów) została opublikowana drukiem (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013, ss. 694).
c) W latach 2013-15 strona Liber mortuorum (http://pallotyni.eu/Liber.mortuorum/zmarli_index.php) została poszerzona o życiorysy pallotynów i pallotynek pochodzenia polskiego oraz ekspallotynów, którzy zmarli jako księża diecezjalni lub w innym instytucie życia zakonnego. Od listopada 2014 r. dołączone zostały też biogramy pallotynek pracujących w Polsce lub pochodzących z terenów polskich, jak również ich przełożone generalne. W 2015 r. rozszerzono zakres przedmiotowy strony o nowe kategorie: Słudzy Boży spoza Polski i Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Niezależnie od tego uaktualniane były kategorie Polskich pallotynów i Pallotynek, którzy odeszli do wieczności w okresie lat 2013-15. W celu szybszego znalezienia poszukiwanego biogramu przemodelowano Indeks zmarłych według daty śmierci oraz sporządzono nowy Alfabetyczny indeks zmarłych oraz Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci.
d) W listopadzie 2017 r. strona została umieszczona w domenie https://LiberMortuorum.pl/ skąd jej zawartość jest dostępna w serwisach takich jak: http://www.pallotyni.pl, http://sac.org.pl
e) W 2015 r. strona Liber mortuorum aktualizowana była kilkanaście razy. Pojawiło się na niej 88 nowych biogramów, głównie pallotynek (65). Tego roku, praktycznie w 50% istniejących biogramów, zostały wprowadzone liczne uzupełnienia i poszerzenia, a także poprawiono zauważone błędy. Zmiany w poszczególnych biogramach sygnalizowane są informacjami naniesionymi pod konkretnym biogramem. Pod określeniem Zmienione lub Uzupełnione biogramy autor ma na myśli nie tylko istotną lub większą partię zmian, ale i pewne drobne informacje, które pojawiały się niezależnie od ich zaznaczenia. W 2016 r. dodano 28 nowych biogramów, zaś w 2017 r. pojawiło się 14 biogramów.

2. Stan aktualny biogramów
a) W latach 2022-2023 strona Liber mortuorum poszerzyła się o łącznie o 24 biogramy, z których 23 to nowe biogramy polskich pallotynów: ks. Charchut Stanisław (†9 II 2022), ks. Daniel Leszek (†20 III 2022), ks. Tomasiński Tadeusz (†1 VI 2022), ks. Matuszewski Stanisław (†23 VI 2022), br. Mystkowski Mieczysław (†1 VII 2022), br. Szporna Wojciech (†5 X 2022), ks. Stasiak Władysław (†29 X 2022), ks. Bławat Anastazy (†1 I 2023), ks. Szczotka Marian (†28 I 2023), ks. Jurkowski Stanisław (†10 II 2023), ks. Czaja Piotr (†25 II 2023), ks. Szczepański Józef (†19 V 2023), ks. Bazan Tadeusz (†15 VI 2023), ks. Borowski Tomasz (†20 VI 2023), ks. Kantor Stanisław (†20 VI 2023), br. Kubiszewski Jan (†3 X 2023), ks. Wierzba Jacek (†21 XI 2023), ks. Kozłowski Józef (†26 XI 2023), ks. Rembisz Zbigniew (†7 XII 2023), ks. Bober Szczepan (†24 XII 2023). Ukazał się również jeden biogram przełożonych geberalnych i biskupów - bp Freeman Séamus (†20 VIII 2022).

Tabela. Stan aktualny biogramów na koniec grudnia 2014-2024 r.
Kategorie pallotyńskich biogramów

XII
2014

XII
2015

XII
2016

XII
2017

XII
2018

XII
2019

XII
2020

XII
2021
XII
2022
XII
2023
2024
Polscy pallotyni 368 377 387 395 401 404 419 431 442 455 +3
Pallotyni polskiego pochodzenia (*) 14 16 18 18 18 18 18 18 18 18  
Przełożeni generalni i biskupi 19 19 20 22 23 25 25 26 27 27  
Słudzy Boży spoza Polski -- 5 6 6 6 6 6 6 6 6  
Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich (✺) -- 7 11 13 13 13 13 13 13 13  
Ekspallotyni (**) 23 23 25 25 25 25 25 25 25 25  
Pallotynki (przełożone generalne i siostry pracujące w Polsce lub pochodzące z terenów polskich zostały oznaczone znakiem ☼) 47 112 113 114 118 122 127 130 130 130  
Przyjaciele SAC i ci, co odeszli od Stowarzyszenia -- -- 7 8 8 8 9 9 9 9  
Razem 471 559 587 601 612 621 642 658 670 683 +3

b) W latach 2018-2021 strona Liber mortuorum poszerzyła się o 24 nowych biogramów. W grupie Polskich pallotynów i Pallotynek znalazły się następujące biogramy: s. Speransa Joniec (†11 II 2018), s. Teresa Matula (†1 VI 2018), ks. Jerzy Maj (†24 VI 2018), br. Jan Bandoszek (†28 VII 2018), ks. Tadeusz Płonka (†24 VIII 2018), ks. Bogdan Kusznir (†26 VIII 2018), s. Majola Rataj (†6 XI 2018) , s. Jadwiga Waszczeniuk (†17 XI 2018), ks. Józef Świerkosz (†20 XII 2018) , ks. Andrzej Biernacki (†23 XII 2018), s. Władysława Sitarz (†27 IV 2019) , s. Helena Szaniawska (†22 VII 2019), ks. Witalij Wezdeckij (†24 VIII 2019), s. Martyna Gumul (†9 IX 2019), s. Estera Stachnik (†20 IX 2019), ks. Kazimierz Czulak (†29 IX 2019), br. Tadeusz Wojciechowski (†12 XII 2019), ks. Stanisław Kobielus (†3 I 2020), br. Jan Cuper (†18 II 2020), ks. Józef Żemlok (†16 III 2020) i ks. Józef Liszewski (†18 III 2020). ks. Żemlok Józef (†16 III 2020)ks. Liszewski Józef (†18 III 2020), ks. Kantor Wiesław (†5 V 2020)ks. Latoń Jan (†7 V 2020)s. Wołosewicz Wirginitas (†17 V 2020), s. Hetnał Maria (†14 VI 2020), s. Otta Agnieszka (†15 VII 2020), ks. Korycki Jan (†31 VII 2020)ks. Szewczul Jerzy (†6 X 2020), s. Smentoch Kryspina (†14 X 2020), s. Suchecka Zofia (†19 X 2020)ks. Domagała Stefan (†24 X 2020)ks. Dragiel Mirosław (†30 X 2020)ks. Pytka Kazimierz (†5 XI 2020), ks. Domański Ryszard (†10 XI 2020), ks. Młodawski Grzegorz (†22 XI 2020), ks. Lisiak Józef (†27 XII 2020), s. Klekowska Mariola (†27 XII 2020), ks. Dzwonkowski Roman (†30 XI 2020), s. Wojtczak Urszula (†9 I 2021), ks. Błaszczak Jerzy (†15 I 2021), ks. Rykaczewski Tadeusz (†9 II 2021), ks. Czulak Antoni (†23 IV 2021), ks. Daniel Edward (†17 IV 2021), s. Gojtowska Agnieszka (†27 V 2021), ks. Nowak Kazimierz (†14 V 2021), s. Pruszyńska Zefiryna (†1 V 2021), ks. Zając Jan (†4 VII 2021), ks. Kot Jan (†8 VII 2021), ks. Mugobe Banuni Ignace (†26 VII 2021), ks. Kończak Jan (†11 VIII 2021), ks. Stachera Kazimierz (†24 VIII 2021), ks. Orlikowski Stanisław (†9 X 2021) i br. Dziczkiewicz Franciszek (†21 X 2021). Grupę Przełożonych Generalnych i pallotyńskich biskupów reprezentują: bp Konrad Walter (†20 IX 2018), bp Thomas Thennatt (†14 XII 2018), bp Alojzy Orszulik (†21 II 2019) i abp Hoser Henryk (†13 VIII 2021).

c) W latach 2018-19 autor strony przeprowadził kwerendę materiałów zawartych w archiwum domu pallotyńskiego w Gdańsku (dom przy ul. Elżbietańskiej). Niezależnie od tego, trwała kwerenda materiałów w Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie. Szerokiemu badaniu poddawane były materiały, które autor strony pozyskał wcześniej w Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie, w Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu i w Archiwum Sekretariatu Prowincji Zwiastowania Pańskiego w Poznaniu. Wiele nowych informacji autor otrzymał od osób prywatnych i instytucji. Istniejące biogramy są systematycznie wzbogacane o fotografie, zarówno portretowe, jak i grupowe (sytuacyjne). Zdjęcia pochodzą głównie ze zbiorów Archiwum Prowincji Chrystusa Króla, ale i wielu osób prywatnych, którym pragnę jeszcze raz serdecznie podziękować

3. Zrealizowane plany z ubiegłych lat (zapowiadane i niezapowiadane)
a) Z dniem 12 stycznia 2015 r. zostały wymienione na stronie Liber mortuorum wszystkie dotychczasowe wersje życiorysów pallotynów polskich zmarłych do 2012 r. W ich miejsce wprowadzono biogramy zaczerpnięte z publikacji autora strony (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013). Inne kategorie pozostały bez zmian.
b) Zgodnie z zapowiedziami od sierpnia 2015 r. włączane są stopniowo do strony Liber mortuorum biogramy niemieckich pallotynów, działających przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Na chwilę obecną włączono biogramy 13 niemieckich pallotynów, umieszczając przy ich nazwisku symbol ✺.
c) Spośród nie sygnalizowanych wcześniej zmian na stronie Liber mortuorum pojawiła się od maja 2015 r. nowa grupa biogramów, to jest pallotyńskich sług Bożych spoza Polski. Obecnie w jej ramach można znaleźć 6 biogramów. Są to życiorysy: bł. Richarda Henkesa (†1945), bł. Elisabetty Sanny Porcu (†1857), Josefa Englinga (†1918), Josefa Kentenicha (†1968), Franza Reinischa (†1942) i bpa Heinricha Vietera (†1914).
d) Wśród nowych inicjatyw, nie sygnalizowanych wcześniej, należy wymienić dział Materiały źródłowe. Dział ma za zadanie poszerzać naszą wiedzę na temat życia i działalności zmarłego.
e) Dołączono również Miejsca spoczynku polskich pallotynów. Jest to alfabetyczny układ według miejsc pochówków, w których złożono zmarłych Współbraci. Obejmuje zarówno obszar Polski, jak i całego świata. Na końcu listy umieszczono też miejsca pochówków pallotynów z niemieckiej Prowincji Świętej Trójcy, spoczywających na ziemi polskiej, pallotynek i ekspallotynów. Pierwotna wersja została umieszczona 31 października 2015 r.
f) W styczniu 2016 r. umieszczono na stronie Liber mortuorum biogram ks. Antoniego Słomkowskiego †1982, kapłana archidiecezji gnieźnieńskiej, profesora i rektora KUL (i materiały źródłowe, którymi są jego wspomnienia na temat kontaktów z pallotynami), zapoczątkowując w ten sposób grupę przyjaciół SAC. Grupa aktualnie obejmuje 8 nazwisk i będzie ona stopniowo realizowana w najbliższych latach.
g) Uzupełniono i poszerzono biografie w kategorii Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich i Pallotyńscy słudzy Boży spoza Polski. Kontynuowane będą dalsze prace nad uzupełnianiem i poszerzaniem dotychczasowych biogramów, bowiem kwerenda materiałów archiwalnych dostarcza wiele nowych i nieznanych do tej pory informacji.
h) Na początku 2016 r. dołączono do strony Liber mortuorum zestawienie chronologiczne, które zostało zatytułowane: Rocznice pallotyńskich wydarzeń przypadających w 2016 roku. Autor strony zestawił wydarzenia, jakie dokonały się w latach: 1916 (100 lat temu), 1941 (75 lat temu), 1966 (50 lat temu) i 1991 (25 lat temu). W 2020 r. w miejsce w.w. Rocznic pojawi się Kalendarium pallotyńskie, które autor systematycznie publikuje na swoim profilu FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012227057005.
i) Spośród innych planów zrealizowanych planów było zakończenie Kalendarium dziejów Regii Miłosierdzia Bożego (1946-2019).

5. Uwagi i prośba o materiały
Wszystkich zainteresowanych biogramami zmarłych pallotynów lub pallotynek proszę o ewentualne spostrzeżenia i uwagi dotyczące treści biogramu lub innych kwestii. Ponadto zachęcam Wszystkich do przekazywania fotografii, informacji lub materiałów (jeśli trzeba, oczywiście do zwrotu) na adres e-mailowy: stansac@wp.pl lub listownie na adres: Pallotyński Instytut Historyczny, ul. Skaryszewska 12, 03-802 Warszawa.

Stroną techniczną Liber mortuorum już od 15 lat (od 2009 r.) zajmuje się Pan Donat Jaroszewski. Za lata współpracy, cierpliwość i wszelaką pomoc w tym zakresie jestem Mu bardzo wdzięczny.

Warszawa 28 I 2024
Stanisław Tylus SAC

Ksiądz dr Stanisław Tylus przy relikwiach św. Wincentego Pallottiego w kościele SS. Salvatore in Onda przy via dei Pettinari w Rzymie

Autor strony przy relikwiach św. Wincentego Pallottiego w kościele SS. Salvatore in Onda przy via dei Pettinari w Rzymie (8 XII 2014)





W Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu (7 II 2015)
30. rocznica święceń kapłańskich. Ołtarzew 10 V 2016 Księdza Stanisława Tylusa

30. rocznica święceń kapłańskich. Ołtarzew 10 V 2016. Od lewej księża: Waldemar Seremak, Jerzy Suchecki, Marian Kowalczyk, Tadeusz Pawłowski, Zbigniew Rembisz, Józef Targosz, Andrzej Majchrzak, Stanisław Tylus, Krzysztof Wojda, Kazimierz Szczepanik, Józef Nowak, Edward Grudziński, Wojciech Pietrzak, Edward Szram i br. Franciszek Dziczkiewicz

TYLUS STANISŁAW, LEKSYKON POLSKICH PALLOTYNÓW (1915-2012), APOSTOLICUM Ząbki – PALLOTTINUM Poznań 2013, ss. 694Leksykon polskich pallotynów 1915-2012

Publikacja Leksykon polskich pallotynów zawiera 356 biogramów polskich pallotynów zmarłych w latach 1915-2012. W książce został zastosowany układ alfabetyczny. Do biogramów zostały dołączone fotografie portretowe. Pod każdym biogramem została zamieszczona literatura, zawierająca bibliografię przedmiotową. Publikację zamyka indeks osobowy.

Podstawę źródłową niniejszej pracy stanowią akta osobowe zgromadzone w: Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Sekretariatu Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu, Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie i Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy zostały uwzględnione „Wiadomości Polskiej Prowincji SAK” (do 1993), „Wiadomości Prowincji Chrystusa Króla” (1993-2012), „Annuntianda. Biuletyn Prowincji Zwiastowania Pańskiego SAK” (1994-2012). Pomocne okazały się katalogi stowarzyszenia i prowincji polskich, czasopisma wydawane przez pallotynów i kroniki poszczególnych domów. Nie bez znaczenia były również relacje ustne żyjących członków stowarzyszenia i przedstawicieli rodzin zmarłych.

Zmarli współbracia tworzyli pallotyńską historię i byli nieomal wszechobecni w wielu dziedzinach polskiej kultury XX-XXI w., np. w nauce, literaturze i wszelkiego rodzaju piśmiennictwie oraz w działalności edukacyjnej, wychowawczej i wydawniczej, a także w pracach na rzecz emigracji, misji i apostolstwa świeckich. Pośród nich są postacie bardzo znane, które wywarły duży wpływ na dzieje Kościoła polskiego, m.in.: ks. Alojzy Majewski, ks. Wojciech Turowski czy Sł. B. ks. Stanisław Szulmiński, albo przeszły do historii Polski dzięki wielkiej miłości do Ojczyzny, jak Bł. ks. Józef Stanek czy ks. Franciszek Cegiełka i wielu innych.

Jednak w Leksykonie znajdują się nie tylko ci najwięksi, ale wszyscy, którzy żyli i działali w polskich strukturach stowarzyszenia w kraju i poza nim. O każdym z nich, nawet najskromniejszym bracie, kleryku czy nowicjuszu, możemy dowiedzieć się wszystkiego, co można było wydobyć ze źródeł i opracowań.

Książka jest już niedostępna w sprzedaży.