Sprawozdanie ks. prowincjała Jana Maćkowskiego o sytuacji poszczególnych domów pallotyńskich
Dzisiaj, dnia 16 listopada przyjechało z Warszawy do Rzymu kilka sióstr nazaretanek, obywatelek amerykańskich, które prócz listu ks. prowincjała Maćkowskiego, pisanego dnia 12 listopada 1939, przywiozły następujące wiadomości, notowane pod dyktando tegoż ks. prowincjała:
Ks. Prowincjał wraz z członkami rady prowincjalnej i innymi współbraćmi (razem 20) opuścił Warszawę dnia 7 września, udając się do Nowosadów. Droga była okropna. Jednakże dotarli do celu i zostali tam (w Nowosadach) aż do przybycia bolszewików. W drodze powrotnej, w którą wybrali się wszyscy, czekali w Brześciu, przed linią demarkacyjną, dni 17, szukając sposobu przebycia tej linii. Wreszcie udało im się przedrzeć przez „zieloną granicę”. Wrócili do Warszawy (razem 15) dnia 5 listopada.
Siostrom pallotynkom w Rajcy bolszewicy zabrali ziemię i dobytek. Nie mając środków do życia, ani też możliwości pracy, siostry będą musiały opuścić Rajcę. Matka generalna sióstr nazaretanek otrzymała od swoich sióstr z klasztoru w Wilnie wiadomość, że przebywa tam 6 sióstr pallotynek z Rajcy. Podobno wszystkie opuściły Rajcę z wyjątkiem przełożonej i dwóch innych sióstr.
W Berezie został tylko jeden brat (murarz). Wszyscy inni uciekli, gdyż urządzano w tamtejszej okolicy prawdziwą rzeź księży. Proboszcz z Berezy uciekł autem razem z Niemcami.
Dom w Sucharach nasi w pierwszych dniach wojny opuścili wszyscy i rozproszyli się. Niemcy teraz nawet słuchać nie chcą o tym, żeby ktoś z naszych mógł tam zostać.
W domu chełmińskim księży naszych nie ma. Przebywa tam obecnie tylko brat Antoni Gatka, zaangażowany przez Niemców w charakterze palacza. Ks. Wojak uciekł z Chełmna, gdyż ścigała go policja niemiecka. Proboszcz chełmiński został aresztowany. Wikary uszedł z życiem. W kościołach miejskich nie ma żadnych nabożeństw. Lud zbiera się w kościele, aby modlić się i płakać. W kaplicy naszej zamierzali Niemcy urządzić zabawę, ale oficer przeszkodził, wskazując na obrazy i malowanie kaplicy. Potem obrazy pozdejmowano i malowidła religijne zamalowano. Proboszcza po zaaresztowaniu zmuszano do ciężkiej pracy. Starosta, również aresztowany, podobno musi czyścić schody itd. Nasi myślą o założeniu gimnazjum w Chełmnie (w innym domu?, dla kogo?).
[s. 2] Zakład na Kopcu nie uszkodzony, ale kompletnie okradziony. Jest tam obecnie 7 księży i 15 braci. Przygotowują dom dla 300 rodzin (?), ewakuowanych (z Niemiec?). Wszyscy żyją, mają zapasy żywności: zboże i ziemniaki.
W Warszawie wszystko spalone. Nasi mają tylko to, co na sobie noszą. Niektóre dokumenty ks. prowincjał zabrał ze sobą, wszystkie inne spłonęły.
Na Pradze lud chce odbudować kościółek, z którego pozostały tylko mury. Może już na Boże Narodzenie będzie można odprawić pierwsze nabożeństwo. Wtedy można by tam ulokować 4 księży. Kościółek w jednym dniu został zbombardowany, a następnego dnia spłonął. Szaty liturgiczne uratowała ludność przyległych domów. Przed kościółkiem założono cmentarz.
Śp. brat Klemens Petka uległ ranie, zadanej mu kulą karabinu maszynowego z samolotu pod Łęczycą. Miejscowy proboszcz zdążył jeszcze udzielić mu sakramentów świętych.
Śp. brat Stanisław Michalczyk [w tekście błędnie Michał Michalczyk] został zabity w drodze z Ołtarzewa do Berezy. Jeden z naszych księży pochował go.
Ks. Leon Forycki przeszedł pieszo z Chełmna do Ołtarzewa w pierwszych dniach wojny, żeby oddać chłopca Szczurzydłę w opiekę jego brata, kleryka w Ołtarzewie. Stamtąd razem z innymi poszedł na wschód. Po drodze został ranny przez bandy dywersyjne miejscowych komunistów. Kula zraniła mu ramię i przeszyła płuca. Półtorej godziny leżał nieprzytomny, potem ludzie przewieźli go do najbliższego szpitala. Teraz jest w Nowosadach i ma się dobrze.
Ks. Franciszek Pauliński [został] mianowany przez Niemców rektorem Kurii Polowej. Niemcy już zapowiedzieli rewizję Kurii Polowej.
W Bydgoszczy zostało zabitych wielu księży.
W Warszawie znów aresztują księży. Ponownie zostali aresztowani: ks. dr Węglewicz, ks. Detkens (rektor kościoła akademickiego) i ks. prałat Poskrobko (proboszcz parafii św. Floriana).
Dom w Ołtarzewie został ugodzony przez jeden granat. Szkoda niewielka. Obecnie jest tam szpital Czerwonego Krzyża, który zamierza opróżnić dom z dniem 13 listopada, ale może być, że zaraz ulokuje się tam inny szpital. Klerycy mieszkają w kurniku, księża gdzie mogą. Jest obecnie 20 kleryków.
Ks. Gallmann odwiedził nas kilka razy.
Niektórzy bracia wybrali się na zwiady, czy da się przedostać do Francji?
Prześladowanie straszne, zwłaszcza pod bolszewikami. Duch dobry!
*******
Kartka pocztowa ks. Jana Maćkowskiego do ks. Wojciecha Turowskiego (9 XI 1943)
Ks. prowincjał Jan Maćkowski informuje adresata o sytuacji w polskiej prowincji. W treści korespondencji możemy przeczytać, że ks. Maćkowski dalej nie ma łączności z generałem ks. Karlem Hoffmannem. Zastępuje go ks. Wojciech Turowski, rezydujący w Lizbonie, który pełni funkcję delegata generalnego dla wszystkich domów i prowincji, pozbawionych bezpośredniej łączności z Zarządem Generalnym. To od niego ksiądz prowincjał otrzymał pismo „Analecta” i „Kalendaria”. Ks. Maćkowski dużo miejsca poświęcił sytuacji domu kopieckiego (profesja kleryków, śmierć ks. Zygfryda Pluty, zabranie budynku kopieckiego przez okupantów niemieckich na szkołę lotniczą, a stąd przeniesienie seminarium do budynku przy kościele Grobu MB w Brodach). Pisze też o śmierci ks. Szczepana Gracza, ale fakt śmierci ks. Tomasza Mąciora jest ciągle niepewny, ponieważ krążą na ten temat różne wieści. Ks. Alojzy Majewski po aresztowaniu St. Bonieckiego w Tomczycach przeniósł się do Borowiny w parafii Klwów. Podaje do wiadomości fakt wybrania dwóch nowych radców prowincjalnych: ks. Józefa Wróbla i ks. Józefa Szykowskiego oraz namalowania dwóch nowych obrazów Wincentego Pallottiego. Korespondencja zawiera też wieści z Francji (otwarcie gimnazjum w Chevilly, niezdecydowanie kl. Antoniego Czapli na rozpoczęcie studiów i pozdrowienia od ks. Franciszka Cegiełki – w tym czasie przebywał w Dachau) i USA (pobyt ks. Mieczysława Curzydły i ks. Franciszka Wadowskiego). Jest też mowa o pallotynkach (w Rajcy spalono im zabudowania gospodarcze i oficynę, a część sióstr przeniosła się do Łap). Z wydarzeń pozapallotyńskich ks. Maćkowski odnotowuje powtórny pogrzeb kard. Aleksandra Kakowskiego na Bródnie (29 X 1943) oraz śmierć i pogrzeb ks. Wacława Gieburowskiego (†27 IX 1943), dyrygenta chóralnego, kompozytora i muzykologa, który podczas wojny mieszkał na Skaryszewskiej. Pseudonim Jan Boży, umieszczony w dopisku karty odnosi się do ks. J. Maćkowskiego.
Oryginał: Archiwum Generalne Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie. Tabularium Generale SAC. Provincia Polona. Regimen 1941-1947. Fascicolo 2. Kartka pocztowa ks. Jana Maćkowskiego do ks. Wojciecha Turowskiego, Warszawa 9.11.1943.
Warszawa, dnia 9 listopada 1943 r.
†
Kochany i Drogi Wojciechu!
Kartkę lotniczą z dnia 18 X otrzymałem na Wszystkich Świętych. Jestem Ci bardzo wdzięczny za pamięć i życzenia imieninowe. Martwię się Twoim zdrowiem. Cóż to jest, że ciągle niedomagasz. Pewno, że dziś pracy i kłopotów nikomu nie brak. Najgorzej jak nerwy nie dopisują. Dobrze, że Mietek i Franek pisują do Ciebie. Pomodlę się w ich siedemdziesięciu intencjach i w połowie gregorianki. Do mnie od nich nic nie dociera. Teraz zerwana jest łączność i z Karolem. Całe szczęście, że mam jeszcze Ciebie.
Nie wiem, czy Ci pisałem o śmierci Zygfryda Pluty. Umarł 10 IX na Kopcu. Całe jego życie było jednym pasmem cierpień. Znosił je spokojnie, z poddaniem się woli Bożej. Ostatnie dni posunęły jego cierpliwość do heroizmu. Od dnia święceń 2 V br. odprawił do 15 Mszy św. To była jego największa radość. Kochał bardzo Stowarzyszenie. Umierał z Najśw. Imionami Jezusa, Maryi i Józefa na ustach, całując naprzemian krzyż profesyjny, różaniec i szkaplerz. Zwłoki jego pochowano na naszym cmentarzu na Kopcu.
W tej chwili, kiedy ten list piszę 4 XI jestem na Kopcu. Chrystus Król przyniósł bowiem wiadomość, że Kopiec ma być opróżniony dla wojska, prócz kaplicy, zakrystii i gospodarstwa. Osiem dni pozostawiono na wyprowadzkę. Całe bractwo rozsypało się po znajomych na Zaskawiu. Teologowie zaś uda[odwrotna strona kartki]li się do Kalwarii i zamieszkali przy kościele-grobie Matki Najśw. pod Lanckoroną. Przy przeprowadzce humoru nie brak. Ołtarzew od tego czasu czeka również na gości.
Ostatnio miałem wiadomość, że Mącior żyje. Sam jednak nic jeszcze nie dał o sobie słyszeć. A może to tylko plotka. W każdym razie pochodzi z trzech różnych źródeł. W Rajcy bandy spaliły zabudowania gospodarcze i oficynę. Pozostał tylko dworek. Stamtąd przyjechały do mnie trzy siostry. Trzy jeszcze pozostały na miejscu. Matka zaś jest w szpitalu w Łapach, pow. Białystok, tam pracuje z jedną córką. Gracz umarł 11 XI 1942. Czesław otwiera małe sem. w Chevilly. Antek Czapla miał rozpocząć studia już na fest, ale jakoś jeszcze się nie zjawił u Czesława. W tych dniach 29 ub. m. pochowaliśmy kard. Kakowskiego na Bródnie. Do tego czasu leżał w katedrze. Umarł również u nas na Pradze Wacław Gieburowski, starszy dyrygent. Zamieszkał u Józia. Dobrze mu tam było i nam również. Adamski odprawił Mszę św., a kan. Zborowski zaprowadził go na Powązki. „Analecta” i Kalendaria otrzymaliśmy z podziękowaniem dla wysyłającego. Senior Majewski wyprowadził się z Tomczyc. Boniecki [dziura po dziurkaczu, brak jednego wyrazu, prawdopodobnie zaaresztowany], pozostał tylko Czesio, kaleka i p. Maria. Zabudowania gospodarcze spaliły się. Majewski jest na razie w Borowinie k. Nowego Miasta. Ma przyjechać na Kopiec, ale dobrze, że go tu nie ma, bo starsi ludzie ciężko takie rzeczy przeżywają. Ostatnio otrzymałem jedną paczkę sardynek i jedną owocu suszonego. Na Kopcu otrzymali 5 paczek sardynek. Bóg zapłać za pamięć. Mam nowych radców Józefa Wróbla i Józka z Pragi. Cegiełka i inni pozdrawiają Ciebie. Mamy dwa obrazy Założyciela. Dość udane.
Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie w Chrystusie wraz z całą rodziną i Matuchnie Najśw. gorąco polecam. Kopiec pozdrawia b. serdecznie.
Twój Jaś
15 VIII złożyło pierwszą swoją profesję siedmiu kleryków i 2 braci.
Baumgart Władek u Jana Bożego śpiewa [4-5 wyrazów nie można odczytać, z powodu ubytków karty]
*******
Ks. Jan Maćkowski w oczach dziecka (wspomnienia po latach)
Urodziłam się w 1937 r. w Chełmnie. Z opowiadań rodziców wiem, że przed wojną byli oni zaprzyjaźnieni z grupą księży ze Stowarzyszenia Księży i Braci Pallotynów z Chełmna, w tym z księdzem prowincjałem Janem Maćkowskim. Właśnie w 1937 r., z okazji mojego urodzenia, ksiądz prowincjał przywiózł dla mnie z Rzymu srebrny maleńki pierścionek ze Świętą Tereską, poświęcony osobiście przez Ojca Świętego Piusa XI. Jak podrosłam nosiłam go najpierw na kciuku, potem kolejno na pozostałych palcach, aż do najmniejszego. Niestety po wojnie zaginął mi, kiedy chodziłam już do szkoły we Wrocławiu.
W 1939 r. rodzice uciekając z Chełmna przed Niemcami wyemigrowali do centrum kraju. Rodzina ojca, z dziada pradziada rodowici wrocławianie, po I wojnie przeprowadzili się do Wielkopolski, a ojciec na Pomorze, gdzie swoją afiszowaną polskością naraził się dość licznej tam ludności pochodzenia niemieckiego. Przez kilka miesięcy mieszkaliśmy w Warszawie u Księży Pallotynów, na Długiej. Ponoć, jako wszędobylski maluch, byłam stałym gościem kaplicy, do której sama biegałam prosto z naszego przejściowego lokum. Później zamieszkaliśmy w kamienicy przy ul. Piusa XI, w pobliżu Alei Ujazdowskich. Ten okres pamiętam już z autopsji. Ksiądz Maćkowski był częstym naszym gościem. Zapamiętałam Go jako dużego, zawsze pogodnego, cudownie życzliwego księdza, który obdarowywał mnie słodyczami i innymi niespodziankami, chowanymi w kieszeniach sutanny. Był normalnym przyjacielem dziecka, bez nadmiernego demonstrowania pobożności i wielkiego sacrum, czy użalania się nad wojennymi okropnościami. W domu często gościli również inni księża pallotyni (i bracia chyba też, ale nazwisk nie pamiętam), którzy zachowywali się podobnie, czyli tak zwyczajnie. Wzajemne stosunki dorosłych były zdecydowanie partnerskie, nikt w domu nie traktował czołobitnie żadnych znajomych. Również księża byli normalnymi, sympatycznymi, dobrymi i uczciwymi ludźmi. I chyba to miało największe znaczenie. Może dzięki temu moje najwcześniejsze dzieciństwo, aż do pójścia do szkoły było radosne i spokojne, z zabawami w pobliskim Parku Ujazdowskim, letnimi wycieczkami do Świdra, ale również z sypaniem kwiatków w kościele Świętego Aleksandra. W wieku 6 lat poszłam do szkoły, również na Piusa w pobliżu Marszałkowskiej. Jak byłam już starsza, więcej rozumiałam, a życie w Warszawie stawało się coraz trudniejsze. Przyjaźń z Księżmi Pallotynami trwała niezmiennie.
Wszystko skończyło się 1 sierpnia 1944 r. Niemcy wywieźli ojca do obozu w Berlinie, a myśmy z mamą i siostrami urzędowały dalej na Piusa, aż do końca powstania, do początków października, kiedy to wywieziono nas do obozu przejściowego w Pruszkowie. Tam odnalazł nas ksiądz Maćkowski. Jak zwykle była też prawdziwa niespodzianka – całkiem spora porcja cukru w normalnej wielkości kopercie.
Ojciec, który jak mantrę całe życie powtarzał, że Wrocław kiedyś znów będzie polski, zaraz po wojnie wywiózł nas na sławetne Ziemie Odzyskane. Kontakty z niektórymi Księżmi Pallotynami, w tym z Księdzem Prowincjałem nieśmiało odżywały. Pamiętam zażarte czasami dyskusje w tym gronie na bardzo trudne tematy. M.in. mój ojciec był zdecydowanym przeciwnikiem celibatu. Naturalnie stanowiło to przedmiot kontrowersji, niemniej bez odsądzania go od czci i wiary. Każdy miał prawo do własnych poglądów, za co jestem uczestnikom tych dyskusji wdzięczna. Mimo, że w domu rodziców mieszkałam do końca studiów, nie wiem jednak jakie były dalsze losy tych przyjaźni i kontaktów rodziców z księdzem Maćkowskim, a później wyjechałam na drugi koniec Polski i nie zdążyłam porozmawiać, szczególnie z tatą, na ten jak i wiele innych jeszcze tematów.
(11 stycznia 2016)
Maria EBELT
Indeks zmarłych według daty śmierci
Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci
Miejsca spoczynku polskich pallotynów wraz ze zdjęciami
Ci, co odeszli ze Stowarzyszenia
Więzi Kardynała Franciszka Macharskiego z pallotynami
Rocznice pallotyńskich wydarzeń
Ks. Stanisław Jurkowski SAC, duszpasterz polonijny we Francji
Liber mortuorum w latach 2020-2024. Przeszłość i przyszłość
1. Krótka historia strony Liber mortuorum
a) Pierwsze biogramy zmarłych pallotynów ukazały się na stronie internetowej WSD Ołtarzew w styczniu 2007 r. Autorem ich był ks. Janusz Dyl SAC, który tworzył je pod niezrealizowaną przez niego „Księgę zmarłych pallotynów”. W maju 2009 r., wraz z przebudową strony internetowej, zostały one zastąpione życiorysami, które również pochodziły z książki ks. Dyla pt. Pallotyni w Polsce w latach 1907-1947, Lublin 2001, s. 397-475. Te krótkie biogramy zostały doprowadzone do lat 1998-99 (nie były też kompletne i nie uwzględniały członków Regii Miłosierdzia Bożego). Od tego czasu ks. Stanisław Tylus SAC sporządził Indeks zmarłych według daty śmierci i dołączył wszystkie brakujące życiorysy zarówno z obu polskich prowincji, jak i Regii Miłosierdzia Bożego. Na stronie Seminarium ołtarzewskiego biogramy te istniały do 2013 r.
b) Nowe, obecnie istniejące biogramy zmarłych pallotynów, zostały napisane przez ks. Stanisława Tylusa SAC. W 2011 r. zostały one umieszczone na stronie http://www.pallotyni.pl, pod nazwą LIBER MORTUORUM. Początkowo były to tylko biogramy polskich pallotynów i przełożonych generalnych Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego oraz życiorysy pallotynek. Poszerzona i poprawiona ich wersja (ale bez pallotynek i przełożonych generalnych pallotynów) została opublikowana drukiem (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013, ss. 694).
c) W latach 2013-15 strona Liber mortuorum (http://pallotyni.eu/Liber.mortuorum/zmarli_index.php) została poszerzona o życiorysy pallotynów i pallotynek pochodzenia polskiego oraz ekspallotynów, którzy zmarli jako księża diecezjalni lub w innym instytucie życia zakonnego. Od listopada 2014 r. dołączone zostały też biogramy pallotynek pracujących w Polsce lub pochodzących z terenów polskich, jak również ich przełożone generalne. W 2015 r. rozszerzono zakres przedmiotowy strony o nowe kategorie: Słudzy Boży spoza Polski i Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Niezależnie od tego uaktualniane były kategorie Polskich pallotynów i Pallotynek, którzy odeszli do wieczności w okresie lat 2013-15. W celu szybszego znalezienia poszukiwanego biogramu przemodelowano Indeks zmarłych według daty śmierci oraz sporządzono nowy Alfabetyczny indeks zmarłych oraz Indeks zmarłych z podziałem na lata śmierci.
d) W listopadzie 2017 r. strona została umieszczona w domenie https://LiberMortuorum.pl/
skąd jej zawartość jest dostępna w serwisach takich jak: http://www.pallotyni.pl, http://sac.org.pl
e) W 2015 r. strona Liber mortuorum aktualizowana była kilkanaście razy. Pojawiło się na niej 88 nowych biogramów, głównie pallotynek (65). Tego roku, praktycznie w 50% istniejących biogramów, zostały wprowadzone liczne uzupełnienia i poszerzenia, a także poprawiono zauważone błędy. Zmiany w poszczególnych biogramach sygnalizowane są informacjami naniesionymi pod konkretnym biogramem. Pod określeniem Zmienione lub Uzupełnione biogramy autor ma na myśli nie tylko istotną lub większą partię zmian, ale i pewne drobne informacje, które pojawiały się niezależnie od ich zaznaczenia. W 2016 r. dodano 28 nowych biogramów, zaś w 2017 r. pojawiło się 14 biogramów.
2. Stan aktualny biogramów
a) W latach 2022-2023 strona Liber mortuorum poszerzyła się o łącznie o 24 biogramy, z których 23 to nowe biogramy polskich pallotynów: ks. Charchut Stanisław (†9 II 2022), ks. Daniel Leszek (†20 III 2022), ks. Tomasiński Tadeusz (†1 VI 2022), ks. Matuszewski Stanisław (†23 VI 2022), br. Mystkowski Mieczysław (†1 VII 2022), br. Szporna Wojciech (†5 X 2022), ks. Stasiak Władysław (†29 X 2022), ks. Bławat Anastazy (†1 I 2023), ks. Szczotka Marian (†28 I 2023), ks. Jurkowski Stanisław (†10 II 2023), ks. Czaja Piotr (†25 II 2023), ks. Szczepański Józef (†19 V 2023), ks. Bazan Tadeusz (†15 VI 2023), ks. Borowski Tomasz (†20 VI 2023), ks. Kantor Stanisław (†20 VI 2023), br. Kubiszewski Jan (†3 X 2023), ks. Wierzba Jacek (†21 XI 2023), ks. Kozłowski Józef (†26 XI 2023), ks. Rembisz Zbigniew (†7 XII 2023), ks. Bober Szczepan (†24 XII 2023). Ukazał się również jeden biogram przełożonych geberalnych i biskupów - bp Freeman Séamus (†20 VIII 2022).
Tabela. Stan aktualny biogramów na koniec grudnia 2014-2024 r.
Kategorie pallotyńskich biogramów | XII | XII | XII | XII |
XII |
XII |
XII |
XII 2021 |
XII 2022 |
XII 2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Polscy pallotyni | 368 | 377 | 387 | 395 | 401 | 404 | 419 | 431 | 442 | 455 | +3 |
Pallotyni polskiego pochodzenia (*) | 14 | 16 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Przełożeni generalni i biskupi | 19 | 19 | 20 | 22 | 23 | 25 | 25 | 26 | 27 | 27 | |
Słudzy Boży spoza Polski | -- | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich (✺) | -- | 7 | 11 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Ekspallotyni (**) | 23 | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Pallotynki (przełożone generalne i siostry pracujące w Polsce lub pochodzące z terenów polskich zostały oznaczone znakiem ☼) | 47 | 112 | 113 | 114 | 118 | 122 | 127 | 130 | 130 | 130 | |
Przyjaciele SAC i ci, co odeszli od Stowarzyszenia | -- | -- | 7 | 8 | 8 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Razem | 471 | 559 | 587 | 601 | 612 | 621 | 642 | 658 | 670 | 683 | +3 |
b) W latach 2018-2021 strona Liber mortuorum poszerzyła się o 24 nowych biogramów. W grupie Polskich pallotynów i Pallotynek znalazły się następujące biogramy: s. Speransa Joniec (†11 II 2018), s. Teresa Matula (†1 VI 2018), ks. Jerzy Maj (†24 VI 2018), br. Jan Bandoszek (†28 VII 2018), ks. Tadeusz Płonka (†24 VIII 2018), ks. Bogdan Kusznir (†26 VIII 2018), s. Majola Rataj (†6 XI 2018) , s. Jadwiga Waszczeniuk (†17 XI 2018), ks. Józef Świerkosz (†20 XII 2018) , ks. Andrzej Biernacki (†23 XII 2018), s. Władysława Sitarz (†27 IV 2019) , s. Helena Szaniawska (†22 VII 2019), ks. Witalij Wezdeckij (†24 VIII 2019), s. Martyna Gumul (†9 IX 2019), s. Estera Stachnik (†20 IX 2019), ks. Kazimierz Czulak (†29 IX 2019), br. Tadeusz Wojciechowski (†12 XII 2019), ks. Stanisław Kobielus (†3 I 2020), br. Jan Cuper (†18 II 2020), ks. Józef Żemlok (†16 III 2020) i ks. Józef Liszewski (†18 III 2020). ks. Żemlok Józef (†16 III 2020), ks. Liszewski Józef (†18 III 2020), ks. Kantor Wiesław (†5 V 2020), ks. Latoń Jan (†7 V 2020), s. Wołosewicz Wirginitas (†17 V 2020), s. Hetnał Maria (†14 VI 2020), s. Otta Agnieszka (†15 VII 2020), ks. Korycki Jan (†31 VII 2020), ks. Szewczul Jerzy (†6 X 2020), s. Smentoch Kryspina (†14 X 2020), s. Suchecka Zofia (†19 X 2020), ks. Domagała Stefan (†24 X 2020), ks. Dragiel Mirosław (†30 X 2020), ks. Pytka Kazimierz (†5 XI 2020), ks. Domański Ryszard (†10 XI 2020), ks. Młodawski Grzegorz (†22 XI 2020), ks. Lisiak Józef (†27 XII 2020), s. Klekowska Mariola (†27 XII 2020), ks. Dzwonkowski Roman (†30 XI 2020), s. Wojtczak Urszula (†9 I 2021), ks. Błaszczak Jerzy (†15 I 2021), ks. Rykaczewski Tadeusz (†9 II 2021), ks. Czulak Antoni (†23 IV 2021), ks. Daniel Edward (†17 IV 2021), s. Gojtowska Agnieszka (†27 V 2021), ks. Nowak Kazimierz (†14 V 2021), s. Pruszyńska Zefiryna (†1 V 2021), ks. Zając Jan (†4 VII 2021), ks. Kot Jan (†8 VII 2021), ks. Mugobe Banuni Ignace (†26 VII 2021), ks. Kończak Jan (†11 VIII 2021), ks. Stachera Kazimierz (†24 VIII 2021), ks. Orlikowski Stanisław (†9 X 2021) i br. Dziczkiewicz Franciszek (†21 X 2021). Grupę Przełożonych Generalnych i pallotyńskich biskupów reprezentują: bp Konrad Walter (†20 IX 2018), bp Thomas Thennatt (†14 XII 2018), bp Alojzy Orszulik (†21 II 2019) i abp Hoser Henryk (†13 VIII 2021).
c) W latach 2018-19 autor strony przeprowadził kwerendę materiałów zawartych w archiwum domu pallotyńskiego w Gdańsku (dom przy ul. Elżbietańskiej). Niezależnie od tego, trwała kwerenda materiałów w Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie. Szerokiemu badaniu poddawane były materiały, które autor strony pozyskał wcześniej w Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie, w Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu i w Archiwum Sekretariatu Prowincji Zwiastowania Pańskiego w Poznaniu. Wiele nowych informacji autor otrzymał od osób prywatnych i instytucji. Istniejące biogramy są systematycznie wzbogacane o fotografie, zarówno portretowe, jak i grupowe (sytuacyjne). Zdjęcia pochodzą głównie ze zbiorów Archiwum Prowincji Chrystusa Króla, ale i wielu osób prywatnych, którym pragnę jeszcze raz serdecznie podziękować
3. Zrealizowane plany z ubiegłych lat (zapowiadane i niezapowiadane)
a) Z dniem 12 stycznia 2015 r. zostały wymienione na stronie Liber mortuorum wszystkie dotychczasowe wersje życiorysów pallotynów polskich zmarłych do 2012 r. W ich miejsce wprowadzono biogramy zaczerpnięte z publikacji autora strony (Tylus Stanisław, Leksykon polskich pallotynów 1915-2012, Ząbki 2013). Inne kategorie pozostały bez zmian.
b) Zgodnie z zapowiedziami od sierpnia 2015 r. włączane są stopniowo do strony Liber mortuorum biogramy niemieckich pallotynów, działających przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich. Na chwilę obecną włączono biogramy 13 niemieckich pallotynów, umieszczając przy ich nazwisku symbol ✺.
c) Spośród nie sygnalizowanych wcześniej zmian na stronie Liber mortuorum pojawiła się od maja 2015 r. nowa grupa biogramów, to jest pallotyńskich sług Bożych spoza Polski. Obecnie w jej ramach można znaleźć 6 biogramów. Są to życiorysy: bł. Richarda Henkesa (†1945), bł. Elisabetty Sanny Porcu (†1857), Josefa Englinga (†1918), Josefa Kentenicha (†1968), Franza Reinischa (†1942) i bpa Heinricha Vietera (†1914).
d) Wśród nowych inicjatyw, nie sygnalizowanych wcześniej, należy wymienić dział Materiały źródłowe. Dział ma za zadanie poszerzać naszą wiedzę na temat życia i działalności zmarłego.
e) Dołączono również Miejsca spoczynku polskich pallotynów. Jest to alfabetyczny układ według miejsc pochówków, w których złożono zmarłych Współbraci. Obejmuje zarówno obszar Polski, jak i całego świata. Na końcu listy umieszczono też miejsca pochówków pallotynów z niemieckiej Prowincji Świętej Trójcy, spoczywających na ziemi polskiej, pallotynek i ekspallotynów. Pierwotna wersja została umieszczona 31 października 2015 r.
f) W styczniu 2016 r. umieszczono na stronie Liber mortuorum biogram ks. Antoniego Słomkowskiego †1982, kapłana archidiecezji gnieźnieńskiej, profesora i rektora KUL (i materiały źródłowe, którymi są jego wspomnienia na temat kontaktów z pallotynami), zapoczątkowując w ten sposób grupę przyjaciół SAC. Grupa aktualnie obejmuje 8 nazwisk i będzie ona stopniowo realizowana w najbliższych latach.
g) Uzupełniono i poszerzono biografie w kategorii Niemieccy pallotyni działający przed 1945 r. na obecnych ziemiach polskich i Pallotyńscy słudzy Boży spoza Polski. Kontynuowane będą dalsze prace nad uzupełnianiem i poszerzaniem dotychczasowych biogramów, bowiem kwerenda materiałów archiwalnych dostarcza wiele nowych i nieznanych do tej pory informacji.
h) Na początku 2016 r. dołączono do strony Liber mortuorum zestawienie chronologiczne, które zostało zatytułowane: Rocznice pallotyńskich wydarzeń przypadających w 2016 roku. Autor strony zestawił wydarzenia, jakie dokonały się w latach: 1916 (100 lat temu), 1941 (75 lat temu), 1966 (50 lat temu) i 1991 (25 lat temu). W 2020 r. w miejsce w.w. Rocznic pojawi się Kalendarium pallotyńskie, które autor systematycznie publikuje na swoim profilu FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012227057005.
i) Spośród innych planów zrealizowanych planów było zakończenie Kalendarium dziejów Regii Miłosierdzia Bożego (1946-2019).
5. Uwagi i prośba o materiały
Wszystkich zainteresowanych biogramami zmarłych pallotynów lub pallotynek proszę o ewentualne spostrzeżenia i uwagi dotyczące treści biogramu lub innych kwestii. Ponadto zachęcam Wszystkich do przekazywania fotografii, informacji lub materiałów (jeśli trzeba, oczywiście do zwrotu) na adres e-mailowy: stansac@wp.pl lub listownie na adres: Pallotyński Instytut Historyczny, ul. Skaryszewska 12, 03-802 Warszawa.
Stroną techniczną Liber mortuorum już od 15 lat (od 2009 r.) zajmuje się Pan Donat Jaroszewski. Za lata współpracy, cierpliwość i wszelaką pomoc w tym zakresie jestem Mu bardzo wdzięczny.
Warszawa 28 I 2024
Stanisław Tylus SAC
Publikacja Leksykon polskich pallotynów zawiera 356 biogramów polskich pallotynów zmarłych w latach 1915-2012. W książce został zastosowany układ alfabetyczny. Do biogramów zostały dołączone fotografie portretowe. Pod każdym biogramem została zamieszczona literatura, zawierająca bibliografię przedmiotową. Publikację zamyka indeks osobowy.
Podstawę źródłową niniejszej pracy stanowią akta osobowe zgromadzone w: Archiwum Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Sekretariatu Prowincji Chrystusa Króla w Warszawie, Archiwum Regii Miłosierdzia Bożego w Paryżu, Archiwum Generalnym Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie i Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy zostały uwzględnione „Wiadomości Polskiej Prowincji SAK” (do 1993), „Wiadomości Prowincji Chrystusa Króla” (1993-2012), „Annuntianda. Biuletyn Prowincji Zwiastowania Pańskiego SAK” (1994-2012). Pomocne okazały się katalogi stowarzyszenia i prowincji polskich, czasopisma wydawane przez pallotynów i kroniki poszczególnych domów. Nie bez znaczenia były również relacje ustne żyjących członków stowarzyszenia i przedstawicieli rodzin zmarłych.
Zmarli współbracia tworzyli pallotyńską historię i byli nieomal wszechobecni w wielu dziedzinach polskiej kultury XX-XXI w., np. w nauce, literaturze i wszelkiego rodzaju piśmiennictwie oraz w działalności edukacyjnej, wychowawczej i wydawniczej, a także w pracach na rzecz emigracji, misji i apostolstwa świeckich. Pośród nich są postacie bardzo znane, które wywarły duży wpływ na dzieje Kościoła polskiego, m.in.: ks. Alojzy Majewski, ks. Wojciech Turowski czy Sł. B. ks. Stanisław Szulmiński, albo przeszły do historii Polski dzięki wielkiej miłości do Ojczyzny, jak Bł. ks. Józef Stanek czy ks. Franciszek Cegiełka i wielu innych.
Jednak w Leksykonie znajdują się nie tylko ci najwięksi, ale wszyscy, którzy żyli i działali w polskich strukturach stowarzyszenia w kraju i poza nim. O każdym z nich, nawet najskromniejszym bracie, kleryku czy nowicjuszu, możemy dowiedzieć się wszystkiego, co można było wydobyć ze źródeł i opracowań.